Foto: Roland Olin

Tio minuter lång klockringning på nyårsafton

Nyhet Publicerad

Kl. 18 ringer Oscar Fredriks kyrka, Masthuggskyrkan, Carl Johans kyrka och Högsbo kyrka i kyrkklockorna, för att hedra dem som dött under pandemiåret.

Gemensam klockringning

Carl Johans pastorat kommer att delta i klockringning för dem som dött under 2020, året som färgats så starkt av coronapandemin. Alla landets domkyrkor, däribland Göteborgs domkyrka, har tillsammans kommit överens om att göra en särskild klockringning på nyårsafton för att hedra dem som dött under året och för att samla tankar och känslor kring det som förenar oss. Carl Johans pastorat ansluter sig initiativet och deltar i den tio minuter långa ringningen.

– Det år som ligger bakom oss har varit mycket annorlunda. Det känns viktigt att stanna upp inför alla människor som lämnat oss, och alla som lämnats kvar i sorg, säger biskop Susanne Rappmann, i ett pressmeddelande från Göteborgs stift

Högsbo, Linnéstan, Masthugget och Majorna

NYÅRSAFTON 31 DECEMBER 2020
KL. 18-18.10

Kyrkorna i pastoratet som deltar i den särskilda klockringningen är:
Oscar Fredriks kyrka, Masthuggskyrkan, Carl Johans kyrka och Högsbo kyrka

Vi hörs på telefon!

Corona-restriktionerna gör det svårare för oss att ses, men vi kan prata på telefon istället.

Nya öppettider

Högsbo kyrka, Carl Johans kyrka, Oscar Fredriks kyrka och Masthuggskyrkan är bemannade söndagar kl. 11–15.

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Ingen hinner fram

Podcast om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik, med Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström.

Två barn står bredvid varandra, bara benen syns. Den ena har regnbågsfärgade strumpbyxor.

Carl Johans församling

Carl Johans församling vill vara ett öppet sammanhang för människor i olika livssituationer och med olika erfarenheter. Här får du ta plats.

Masthuggs församling

Guds kärlek i ord och handling. En plats för tro, sökande och socialt engagemang.

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.