Sofie Strid blir första döva kvinnan som prästvigs i Sverige

Nyhet Publicerad

Hela 14 år efter att den första döva mannen prästvigdes i Sverige är det äntligen dags för Sveriges andra dövpräst, en kvinna.

Sofie Strid prästvigs söndag den 14 juni i Gustavi domkyrka i Göteborg. Den första döva prästen heter Johan Selin Wisser och han vigdes år 2006.

Sofie Strid har varit aktiv ideellt och jobbat timmar i den teckenspråkiga verksamheten under flera år och vi är glada över att hon ska påbörja sin tjänst som pastorsadjunkt i teckenspråkiga verksamheten i Göteborgs stift som utgår från Carl Johans pastorat.

Den teckenspråkiga verksamheten firar gudstjänster och ordnar träffar på teckenspråk i hela Göteborgs stift. Alla i det teckenspråkiga arbetslaget är döva och det är unikt i hela Svenska kyrkan.