Foto: Malin Lingnert

Lars Gårdfeldt finalist i Diversity Index Award 2019

Nyhet Publicerad

Prästen och hbtq-aktivisten Lars Gårdfeldt har nominerats till mångfaldspriset Diversity Index Award i kategorin Trosuppfattning.

Pris för mångfald och rättvisa

Diversity Index Award är ett mångfaldspris som årligen delas ut till personer, organisationer, företag och projekt som gjort en viktig insats för att främja mångfald och rättvisa. Lars Gårdfeldt, präst i Masthuggets församling, är en av tre nominerade i kategorin Trosuppfattning.

Övriga kategorier är Etnicitet, Funktionsnedsättning, Kön, Könsidentitet/könsuttryck, Sexuell läggning, Ålder och Årets förebild. Vilka vinnarna är avslöjas vid prisutdelningen den 16 oktober på Malmö Rådhus.

Grattis till nomineringen Lars! Hur känns det?

Jag är jätteglad och känner mig hedrad! Det är ett spännande pris med de olika diskrimineringsgrunderna som etnicitet, funktionsnedsättning, könsidentitet, och trosuppfattning där jag är nominerad.

Vad skulle en vinst betyda för dig?

Först och främst så tror jag inte att jag kommer att vinna, med tanke på de övriga finalisterna – nomineringen i sig är gott nog. Jag är jätteglad för hur jag tidigare blivit tackad av hbtq-communityn som gjort att jag vunnit på Gaygalan och för Göteborgs stads förtjänsttecken för att jag bidragit till att göra staden hbtq-vänligare. Det var hur kul som helst att få ta emot både diplom och pengar från Artister mot nazister, genom Mikael Wiehe och Tomas Ledin. Jag är lycklig över all respons för mitt arbete från så många delar av samhället, det är egentligen bara kyrkan som inte uppmärksammat oss som tagit fighten lite mer än andra.

Det är mycket som hänt under åren från när du startade din kamp för som ”Hbtq-aktivist”. Vilken är den viktigaste förändringen som skett?

Det är en enorm skillnad. Innan homosexuella omfattades av lagar som Diskrimineringslagen och Hets mot folkgrupp fick vi ta emot otroligt mycket hat, och det var heller inte självklart att en fick behålla sin tjänst om arbetsgivaren fick veta att du var gay. På Pride stod högerextrema och delade ut flyers med fruktansvärt hatiska budskap. Så är det inte längre, även om det finns mycket kvar.

Vad hoppas du på inför framtiden?

Det är härligt att så många idag är stolta över att i Svenska kyrkan viger samkönade på lika villkor. Nu hoppas jag att kyrkan på samma sätt vågar ta i frågan om chefspositioner. Idag kan du inte bli kyrkoherde om du inte accepterar prästvigda kvinnor, men det är däremot okej att vägra viga samkönade par. Det är ett arbetsmiljöproblem som kan få stora konsekvenser, och en hållning som jag tycker kyrkan borde ompröva. Så min kamp för mänskliga rättigheter fortsätter, i och utanför kyrkan!

……..

Läs mer om Diversity Index Award.

Program för Forum för kristen feminism

Årets konferens med tema sexualitet har ett starkt program med gäster från både kyrkan, akademin och kulturens värld.

Catherine Keller intervjuas i podden Darwins stege

Den internationellt erkända Catherine Keller, professor i konstruktiv teologi, feminist och författare, besökte i våras Göteborg. Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, fick en exklusiv intervju i sin podcast.

Text och musik: MATTIAS BJÖRKAS (Vasas flora och fauna)

Han kommer till Carl Johans kyrka lördag 28 september kl. 19 för att framföra några sånger och samtala med prästen Ludvig Lindelöf om längtan, skönhet och det som döljer sig bakom orden i sångerna.

29 september - Mässa med författarsamtal

Malin Lindroth pratar om sin bok "Nuckan" med präst Lars Gårdfeldt.

Konsertprogram

Välkommen till konsert i Masthuggskyrkan! Fri entré.

Filmträffen

En känsla, en person och en scen är startpunkten för samtalet i filmgruppen. Tala film – tala liv!