Kyrkan på West Pride

Även i år finns kyrkan med på West Pride, även om den flyttat både i tid och geografiskt. Kyrkan på Pride har en gemensam monter i Eriksbergshallen och är medarrangörer för några av programpunkterna på stan under veckan.

Programpunkter på stan

ONSDAG 29 september KL. 16.45–17.30

Regnbågsflaggan: Devalverad eller hotad?

Hur fungerar regnbågsflaggan som symbol för mänskliga rättigheter i allmänhet och för hbtqi-+-personer i synnerhet?
Hur kommer det sig att flaggan ifrågasätts av vissa kyrkor medan andra stolt flaggar när kommunen på samma ort halar sin? Minskar flaggans värde ju mer den visas eller är den hotad?
 En panel bestående av hbtqi-aktivister och allierade inom kyrkan, sakkunniga inom MR mfl medverkar.

Plats: Göteborgs stadsbibliotek

Arrangörer: Kyrkan på West Pride, Göteborgs stift Svenska kyrkan och EKHO Göteborg

onsdag 29 september kl. 15.15-19.15

Litterär Salong over the Rainbow

Göteborg och Litterära salongen blir Mian Lodalens första framträdande med den rykande varma romanen Lesbiska ligan - en sann kriminalhistoria. Med sig i bagaget har hon också den i pocket nyutkomna Lisa och Lilly - en sann kärlekshistoria. Om dessa två romaner - baserade på verkliga händelser - kommer Mian samtala med Lars Gårdfeldt. I sedvanlig Lodalen-Gårdfeldt-anda utlovas djupaste allvar blandat med garvgaranti.

Plats: Göteborgs Stadsbibliotek - Trappscenen

Arrangörer: Göteborgs stadsbibliotek i samarbete med Carl Johans församling

Länk till live-streamen: https://fb.me/e/XvJ5PDLL

TORSDAG 30 september KL. 16.30–17.15

Unga transpersoner i kyrkan

Plats: Göteborgs stadsbibliotek Information

Arrangörer: Göteborgs stift Svenska kyrkan, Kyrkan på West Pride och EKHO Göteborg

FREDAG  1 oktober KL. 18.00

Regnbågsmässa

Regnbågsmässan är en plats och en tid dit du kan komma med all din glädje och all din sorg. En plats där du kan fira, och där du kan klaga. Som den du är, den du har fått kämpa för att få vara, som den som kanske äntligen får blomma ut. Du är välkommen hit. Predikar gör Sara Sacklén, biskop Susanne Rappman är liturg, och Maria Larsson ansvarar för musiken.

Plats: Göteborgs domkyrka

Arrangörer: Göteborgs domkyrkoförsamling, Betlehemskyrkan och EKHO Göteborg
Göteborgs domkyrka

fredag 1 oktober kl. 18.15-19.15

Litterär Salong over the Rainbow II

Lars Gårdfeldt samtalar med Kristofer Folkhammar. Kristofer Folkhammar är poet, prosaist och kritiker och är bosatt i Malmö. Han debuterade 2011 med romanen Isak & Billy och 2015 kom den uppmärksammade Magisterlekarna, som framöver blir långfilm. Våren 2021 utgavs den kritikerhyllade romanen, Är det barnen, baby? om queert föräldraskap, krånglig kärlek och konsten att höra till.

Plats: Göteborgs Stadsbibliotek - Trappscenen

Arrangörer: Stadsbibilioteket i samarbete med Carl Johans församling

Kyrkan på West Prides monter

Pride Park, som oftast hållit till i Bältesspännarparken, finns i år i Eriksbergshallen.

Parkens öppettider: Lördag 2 oktober kl. 14-01. Söndag 3 oktober kl. 12-20.
Utställarområde: Lördag 2 oktober kl. 14-21. Söndag 3 oktober kl. 12-20.

Kyrkan på Pride består av representanter från EKHO och flera olika kyrkor och samfund i Göteborg.

Mångfald och allas lika värde

Allas rätt att få vara den de är och älska den de älskar är viktig.

Poddavsnitt

Podden Ingen hinner fram har flera avsnitt med HBTQ-tema, bland annat dessa:

Våga vägra viga  samtal med Lars Gårdfeldt, präst, om samkönade vigslar och biskopars valhänthet i frågan.

Nu angår vi varandra samtal med Nino Mick om kön, feminism och en Gud med könsdysfori.

I’m dreaming of a queer Christmas  Om slaven, celibatet och en queer Jesus? Samtal med Johanna Wickberg.