Foto: Ronald Eek

Första advent i Masthuggskyrkan

Adventsgudstjänst, fika och världens bästa lotteri!

1:a adventsfirande

På första advent startar vi! Granen tänds. Körerna sjunger. Julkrubban står redo med Josef, åsna, änglar, herdar och en gravid Maria. I gudstjänsten sjunger vi tillsammans, och efteråt blir det världens bästa lotteri, bröd, fiskdamm, adventsfika
och försäljning av julgåvor.

De insamlade pengarna går till julkampanjen ”Bryt en tradition” till stöd för flickors rättigheter i världen, Act Svenska kyrkan. Lotteriet fortsätter hela december tills alla lotter är slut. Kom och gör skillnad. God jul!

Söndag 28 november

kl. 11 Adventsgudstjänst

Sjung in julen tillsammans med församlingens körer!

kl. 12–14 tombola, bröd, fiskdamm & fika

Efter gudstjänsten finns brödbord, fika och barnaktiviteter. Lotteriet har som vanligt superfina vinster som skänkts av handlare runt om i stan!

Öppettider för Masthuggskyrkan

Vi har öppet alla dagar 10-16 (utom tisdagar till kl. 18 och torsdagar till kl. 14). Välkommen in för att tända ett ljus, upptäcka kyrkorummet eller bara sitta en stund. Gudstjänst firas söndagar kl. 11.

Julinsamling

Första advent i Masthuggskyrkan är en festens söndag. Gudstjänsten fylls av musik och glädje och kyrkan är full av folk, adventslotteriet glittrar med lyxiga vinster och kyrkkaffet är smarrigare än någonsin.

Masthuggets församling samlar också in en hel del pengar till Svenska kyrkans julinsamling via ACT vid denna gudstjänst. Temat för 2021 är ”Bryt en tradition” och avser stödja arbetet mot tvångsäktenskap, könsstympning och andra skadliga traditioner.

Vill du hjälpa till?

Det finns många sätt att hjälpa till med insamlingen.

• Du tycker om att jobba med händerna hemmavid och har alster att skänka.
  • Du har värdefulla och fina saker du inte behöver som kan bli ett bra pris i vårt stora advents – lotteri.
  • Du har en bra kontaktperson, kanske genom ditt jobb eller i närområdet, som vill stödja kampanjen genom en gåva till lotteriet.
  • Du vill komma och pyssla med andra i kyrkan och stöpa ljus en söndag efter gudstjänsten.

Välkommen till Klingnersalen den 11 november 17–20, eller den 21 november kl. 12.30–17. Personal finns på plats som kan ta emot dina gåvor.

Vi kan också skapa tillsammans. Den 11 är fokus på pyssel, och den 21 är fokus på ljusstöpning. Det behövs även hjälp med olika uppgifter på själva dagen, den 28 november.

kontakt

För att anmäla intresse eller med frågor, kontakta Åsa Dungården på telefon: 0737-73 86 50, eller asa.dungarden@svenskakyrkan.se.

En liten lucia sitter på golvet och läser i ett papper. På pappret står det Lucia för alla.

13 december - Lucia för alla

Vill du vara med i ett Luciatåg? I Masthuggskyrkan får alla som vill helt spontant ansluta till tåget.

Upptäck Masthuggskyrkan

Utforska kyrkans olika platser med vår bok som guide och hitta dina egna pärlor! Kyrkan är öppen varje dag.