Foto: Britt-Marie Gyllensvaan

Högsbo smedja - Vatten är liv

Nyhet Publicerad Ändrad

Smedjemässan den 26 april och Samtalskväll den 29 april som gästas av Stellan Vinthagen och Carina Gustafsson. Samtalskvällen är inställd.

26 april kl. 17

SMEDJEMÄSSA - vatten är liv - om Gröna kors och ekologisk teologi

Högsbo kyrka

En mässa på temat Vatten är liv - om Gröna kors och ekologisk teologi berättar om the Earth Charter och kristen eko-teologi. Högsbo kyrkas egen kör Högsbo Vox framför musik på temat vatten, liv, lust.

Präst: Lisa Westberg Musiker: Lars-Magnus Österberg

29 april kl.19 Inställd.

Samtalskvällen är tills vidare inställd
Vatten är liv - samtalskväll om behovet av rent vatten och av goda gemenskaper

Högsbo församlingshem

Samtalskväll mellan Lisa Westberg, Stellan Vinthagen och Carina Gustafsson.

Stellan Vinthagen, världens första professor i fredligt motstånd, är i Sverige mest känd som plogbillsaktivist. Idag leder han avdelningen för Motståndstudier vid University of Massachusetts, Amherst, och forskar på icke-våldets historia. Han har tagit intryck och lärt av den organisering och de värderingar som ligger till grund för många ursprungsfolk, bland annat vid Standing Rock 2016.

Carina Gustafsson, sekreterare i Green Cross Sweden / Gröna korset, är född och uppvuxen vid Vätterns vackra stränder. Har genom Gröna korset engagerat sig i kampen för att bevara Vättern som vattentäkt och skydda den mot gruvdrift.

Enklare fika serveras från kl 18.30 till självkostnadspris.

Samtalskvällen är tills vidare inställd.

Högsbo smedja - Ett patriarkalt arv

Mässa och samtalskväll i Högsbo kyrka.