Högsbo smedja - How dare we?!

26 & 29 januari - Mässa med Maria Lithell och en samtalskväll om sorg, skuld och kraft att handla. How dare we?! är vårens första tema inom ramen för Högsbo smedja, där vi söker sammanföra teologi, kultur och praktiska erfarenheter för att forma hoppfulla liv.

26 januari kl. 17

"How dare we?!" Smedje-mässa med Maria Lithell

Högsbo kyrka

Temat "How dare we?!" är inspirerat av kompositörens Maria Lithell och hennes 4e album, "Seven deadly sins" (maj 2018). I detta tidsdokument sätter Maria fingret på vår girighet, vårt högmod och hur det tar sig uttryck idag. Hon blottar vår vrede och vår lättja. Individualism är den nya dödssynden där allt vårt idealiserande av den personliga utvecklingen isolerar oss känslomässigt från varandra och oss själva.

Gästande musiker är Maria Lithell och Jerker Eklund. Vid kaffet efter mässan samtalar präst Lisa Westberg, musiker Lars-Magnus Österberg och Maria Lithell utifrån mässan och temat.

29 januari kl. 17.30

How dare we?! - samtalskväll om sorg, skuld och kraft att handla

Högsbo församlingshem

Vårens första smedjekväll, med samtal mellan Lisa Westberg, Billy Larsson och Katja Bergman. Billy Larsson är leg psykolog och författare till boken "Klimatkatastrofens psykologi och mänsklighetens framtid: Det etiska alternativet."
Katja Bergman är en vanlig människa som sagt upp sig för att få tid till engamang i miljörörelsen genom XR - Extinction Rebellion. Hon är en av arrangörerna till Sorgemarschen för utdöda arter som skedde på långfredag 2019.
Kvällens samtal rör sig kring platsen för känslorna i den pågående klimatförändringen? Hur kan känslor av sorg, skuld, synd mana oss till handling för hoppfulla liv? Kan begrepp som etik och moral möta upp och svara an på vår tids svåra utmaningar?

Kvällen inleds med drop-in kl 18.30 och enkelt fika. Samtal pågår 19.00 - 20.00 och avslutas 20.30. Kvällen är gratis.

Maria Lithell

Maria Lithell Flyg växte upp i Snättringe och Vårberg söder om Stockholm. Mellan 1997 – 2001 utbildade hon sig på Musikhögskolan i Stockholm. År 2005 startade hon eget bolag och släppte 2006 sitt debutalbum Blessing and Curse där Fläskkvartetten, Sophie Rimheden och medlemmar ur Hovkapellet medverkar.

Mellan 2009-2014 utbildade sig Maria till tonsättare inom nutida konstmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har skrivit kör-, kammar- och orkestermusik framförd av bl a Radiokören, stråkorkestern Musica Vitae, KammarensembleN, Norrköpings symfoniorkester och Stockholms Läns Blåsarsymfoniker.

I hennes poplåtar kan man höra influenser från både singer- songwriter traditionen och från klassisk musik. Maria skriver, producerar och arrangerar sina låtar där hon blandar de mer gängse pop/rock-instrumenten med klassiska instrument som fagott, marimba och stråk.

Text: marialithell.se/om-maria/