Tillbaka i Kagena Suger

Nyhet Publicerad

På vår färd tillbaka till Kagera fick vi punktering på ett av bakdäcken. Efter att vår värdpappa bytt till reservhjulet, körde vi direkt till verkstaden för att laga punkteringen på det söndriga hjulet. Detta eftersom man måste ha ett reserv hjul i bilen när man kör i Tanzania, enligt vår värdfader. Då vägarna här är väldigt dåliga med djupa hål och stora stenar som sticker upp.

På kvällen tränar kören i kyrkan. Jag har lagt som vana att gå dit när jag hör den öronbedövande musiken från de stora högtalarna i kyrkan. Fast att det är en kör, lägger medlemmarna mycket tid på att dansa. Man känner glädjen direkt, när man kliver in genom dörren. Fast att jag har varit med på över 10 övningstillfällen, ser jag fortfarande ut som en stel muzungu (vit människa som inte riktigt kan/ känner takten). Men efter varje försök får jag tummen upp som ett tecken på att jag är välkommen i gemenskapen.

Varje lördag är det en stor marknad vid den stora vägen. Då går våra värdföräldrar mellan de olika bananförsäljarna, för att diskutera fram det bästa priset på varan. Det är på denna marknaden som familjen gör sin stora veckohandling. Här kan man hitta allt från frukt och grönt till tvättmedel och kläder. På ena sidan av marknaden har alla slaktare samlats. Här kan man gå runt bland stora köttstycken som är upphängda i solen. Här har man inte riktigt samma tankar kring hantering av kött. Vår värdpappa har förklarat för oss att i Tanzania är man inte lika beroende av kyl och frys som vi är i västvärlden. Här köper man kött för tre dagar framåt. Så att köttet inte hinner bli dåligt i skafferiet.

Något annat som är vanligt här, är att man går till en skräddare när man vill ha ett nytt klädesplagg. Något som vi i Sverige endast gör när man ska vara riktigt finklädd. Här går människorna till marknaden och köper sig ett tygstycke som de sedan tar med sig till skräddaren. Som sedan syr upp en modell av klädesplagg, som man vill ha efter ens egna kroppsmått.

Var vi än besöker, hittar vi alltid en bild på landets president. Det är dessutom samma bild som alla har upphängda. Det är som en oskriven regel att alla företag/ arbetsplatser har en bild på den nuvarande presidenten i Tanzania. Denna bild är gratis, så om man saknar bilden är det bara att gå till en affär och hämta ut en. Dock får man betala själv för ramen.

Vi har nu spenderat tid på två gudstjänster i den stora kyrkan i Kagera suger center. På plats finns alltid fyra körer. Men ibland bjuder prästen in andra körer. Förra söndagen var ett sådant tillfälle. Som tack för att den inbjudna kören fick uppträda, hade kören tagit med gåvor till församlingen och till prästen. Församlingen fick en matta samt en ny trumma. Medan prästen fick en stackars höna, som bars in i den fullsatta kyrkan samtidigt som högtalarna var på maxläget. När man har gäster i kyrkan, tillhör det att man servera mat inne i kyrkan. Vår värdmamma, hennes syster plus några fler damer spenderade hela morgonen med att laga mat till alla i kören, prästen, oss och några viktiga personer i kyrkan. För att ni ska kunna förstå vilken mängd bananmos som lagades kan jag berätta att de använde sig av en trädgårdsspade för att flytta över bananmoset från grytan till serveringsfaten. Detta eftersom man här lassar upp stora portioner på tallrikarna. Då man bara tar mat en gång. Då och då när jag äter mat i Tanzania får jag kommentaren. ”Ta mer mat” och när jag säger att jag är mätt kollar de på mig och säger att jag nästan inte alls har ätit något. Fast jag har ätit mer mat här än vad jag brukar göra hemma.

Biskopen har varit på besök i Kagera församling. Han bjöd in prästen, oss, evangelisterna, viktiga personer från sockerfabriker och ledarna för moskén (som ligger bredvid kyrkan) till en buffé i kyrkan. Under kvällen hölls olika tal om religionsfrihet i Tanzania. Samt vilken respekt man har för andra religioner. Och hur tacksamma man var för att samarbetet mellan kristna och muslimer hade påbörjats. Något som kändes väldigt ovant, var att festen inte började förrän alla “viktiga” personer var på plats. Även om den viktigaste (biskopen) var närvarande.

Vi har fått besöka grundskolan i byn. Och svara på lite frågor från eleverna där. Exempel på frågor: Människor härstammar från apor. Men var härstammar ni ifrån? Var ligger Sverige? Vad odlar ni där? Har ni några studietips? Vilket är det största djuret i Sverige? Japp många frågor blev det. Några svårare än andra. Hur beskriver man egentligen en älg? Allt slutade med att Erik fick rita en stor älg på tavlan i klassrummet.

Tills jag skriver igen
Alicia