Några intensiva kursveckor

Nyhet Publicerad Ändrad

Det har varit några intensiva, inspirerande och roliga förberedelseveckor på Sigtunas folkhögskola.

I våras hade vi en kurshelg. Då jag fick träffa alla deltagare och kursledning som kommer att vara involverade i utbytet. Alla är så himla snälla och trevliga, samtidigt som vi undrar lite vad vi har gett oss in på. Vi fick träffa de utländska deltagarna, som då hade sina två sista dagar i Sigtuna/ Sverige. Och kunde då ställa lite frågor om hur vår tid i utbyteslandet kunde se ut i deras länder.

Den 15 augusti drog de tre kursveckorna igång efter en varm sommar. Vi spenderade våra tre första dagar på Kyrkokansliet i Uppsala. Där vi fick veta mer om Svenska kyrkans internationella arbete. Och vilka olika arbetsområden som finns på Kyrkokansliet, där ca 400 personer jobbar. Vi i Tanzania gruppen (som jag tillhör) fick lite information om ett nytt projekt som heter Our hole life. Detta projekt kommer förhoppningsvis starta upp i ELCT (Evangelical Lutheran Church in Tanzania) medan vi är där.

Efter helgen började vi igen, denna gång på Sigtunas folkhögskola. Vi har haft bibelstudium, språkkurser och säkerhetsgenomgång. Vår swahili lärare är verkligen fantastisk. Hon har gjort små kort till oss med ord på, som kan vara bra att kunna. På kvällen fick vi laga mat som var inspirerad från våra utbytesländer. Det blev en stor matbuffé då alla skulle få smaka på varandras mat, som vi hade fått laga tillsammans med våra språklärare.

Vi har även hunnit med ett litet studiebesök på Sida. Där en kvinna berättade för oss om hur de jobbar med bidrag. Och vad som kan vara viktigt att tänka på när man ger pengar till ett projekt i ett annat land. Under två dagar hade vi skriv och rörlig bild kurs. Vi fick testa på att skriva en artikel och fick sedan lite feedback på den. Vad som man bör tänka på under skrivarprocessen. Vi fick också testa på att filma lite och fick tipset att alltid ta klippmaterial till klippningen av filmen. Samt att man alltid ska hålla mobilkameran horisontellt då det gör klippkvalitén bättre.

Under den sista dagen i Sigtuna fick vi presentera vårt fördjupningsarbete i landsgrupperna. Detta arbete skulle ha temat demokratiskt utrymme i vårt utbytesland. Jag valde att fokusera på barns rättigheter i Tanzania. Och hur de kränks samt respekteras av regeringen och kyrkan i Tanzania.

Kursveckorna har varit intensiva med mycket ny information samtidigt som de har varit roliga, då vi i gruppen har hittat på mycket roligt. Exempel hade vi en filmkväll samt kvällsdopp i Mälaren. Nu återstår det att packa allt som ska med och några sista möten. Den 14 september klockan 6.00 lyfter flyget från Kastrup till Amsterdam och sedan vidare till Entebbe.

Tills jag skriver igen/
Alicia Brodin