Från Bromölla till Bukoba

Nyhet Publicerad Ändrad

Jag tog tåget till Malmö på torsdagskvällen, där jag spenderade mina sista natt i Sverige.

Tidigt på morgonen när det fortfarande var mörkt ute, tog jag tåget över till Kastrup flygplats. Efter att ha checkat in min backpack gick jag med bestämda, men trötta steg mot säkerhetskontrollen. Flygplanet lyfte mot Amsterdam kl 6.00. I Amsterdam fick jag sedan vänta in mina reskamrater (Rebecka, Erik och Samuel). Vi åkte sedan tillsammans till Entebbe.

När vi hade fått våra turistvisum i Uganda var det redan mörkt. Vi satte oss och väntade på odlove (våran handledare i Bukoba) i "meeters and greeters zonen" som är ett vitt partytält utomhus. Godlove hade med sig en chaufför och en tjej som har gjort utbytesprogrammet (i Sverige) innan. Tillsammans åkte vi till en restaurang, där vi blev serverade fyrkantiga pizzor. När vi var mätta och belåtna åkte vi till ett hotell i Ugandas huvudstad, där vi tillbringade natten.

Efter att vi hade fått i oss ett ägg med vitgrön gula samt en söt macka med smör, hamnade våra väskor på jeeptaket. Och vår resa genom Uganda fortsatte. Utanför bilfönstret svischade bananodlingar, sockerrörsplantage och små marknadstånd förbi.

När vi kom till landsgränsen mellan Uganda och Tanzania började ännu en lång visumprocess. Med papper som skulle fyllas i och frågor som skulle besvaras. När vi alla hade klarat oss igenom med ännu ett visum i våra pass, kom vi äntligen in i Tanzania.

När vi kom fram till Bukoba fick vi se flera vackra vyer över staden och Lake Victoria .

Nu i början bor vi alla fyra tillsammans i ett stort, fint hus som både har el och kallt vatten. I söndags fick vi gå på vår första gudstjänst. Denna varade i 2 timmar och bestod av mycket sång och musik, då det var två körer och en blåsorkester i kyrkan. Hela gudstjänsten avslutades med en auktion med bananer, ägg och annat grönt som människor hade lagt i kollekten, istället för pengar. Resten av förmiddagen och eftermiddagen åkte vi runt i centrala Bukoba. Vi fick bland annat ta ut tanzanianska shilling, då de typ aldrig använder kort här. Vi tog även en liten tripp in på marknaden. Där vi köpte lite mat till kvällsmaten.

Dagen avslutades vid Lake Victorias strand där vi fick se hur fiskare kom tillbaka in med sina båtar. För att lägga ut sina nät på gräsmattan. Vi såg även getter och kor gå lösa längst vattenkanten .