Alicia reser till Tanzania!

Nyhet Publicerad Ändrad

Hej, Mitt namn är Alicia Brodin och jag är en av de fyra som kommer att resa till Tanzania nu i höst. Jag har alltså fått äran att i år representera Lunds stift i utbytesprogrammet Ung i världsvida kyrkan.

Jag är en 21-åring från Bromölla med en stor "wonderlust". Jag har läst naturvetenskap på gymnasiet samt ett par kurser på högskolan. Mina två stora fritidsintressen är hästar och musik. Samt att spendera tid med vänner och familj. Mitt engagemang i Svenska kyrkan har sitt fäste i Svenska kyrkans unga. Där jag har varit frivillig ledare i de olika barngrupperna i Ivetofta-Gualöv pastorat. Bland annat i Tisdagsklubben.

Så, vad är Ung i den världsvida kyrkan?
Ung i den världsvida kyrkan är ett internationellt utbytesprogram som Svenska kyrkans (internationella arbete) har tillsammans med systerkyrkor i världen. De fem länderna som programmet spänner sig över är; Sverige, Tanzania, Costa Rica, Filippinerna och Brasilien. Varje år får 14–18 unga vuxna, från Svenska kyrkans olika stift, chansen att åka på ett utbyte. Deltagarna får där under tre månader chansen att lära känna en samarbetskyrka, ta del i gudstjänster och samhällsengagemang samt delta i det lokala samhället. Jag kommer att bo hos några värdfamiljer, bli introducerad i kulturen, språket, kyrkan och vardagen i Tanzania.

Varje vår kommer lika många deltagare till Sverige, från de olika länderna. För att ta del av vår vardag och kyrkoliv. Syftet med programmet är att ge unga vuxna erfarenheter om världen och om Svenska kyrkans internationella arbete, sprida vidare medvetenhet och stärka de internationella banden i den världsvida kyrkan.

Just nu är jag lite nervös då denna resa kommer att skilja sig mycket från andra resor jag har gjort. Att bara tänka att jag har fått chansen att åka till Tanzania och representera Lunds stift är en stor sak. Sedan kan jag inte riktigt ta till mig, hur annorlunda kultur Tanzania antagligen har jämfört med Sverige. Inte minst när det kommer till mat. Samtidigt känner jag mig väldigt sprallig över att få resa till en annan världsdel som jag personligen ännu inte vet så mycket om. Jag kan inte riktigt ta in vilket stort inflyttande denna resa kommer att ha på mitt liv.

@jambotanzania (Tanzania-gänget)
@ungivarldsvida (Alla landsgrupper inom programmet)

Tills jag skriver igen/
Alicia Brodin