Foto: Bromma församling

Pilgrimsvandra på egen hand

Att vara pilgrim är enkelt. Det är du och din ryggsäck (och glöm inte matsäcken!). Lotta Lundberg, tidigare pilgrimsansvarig i Bromma församling, har satt ihop en lista med tips på vandringar du kan göra på egen hand i Stockholmsområdet.

En pilgrimsvandring är både en inre och en yttre vandring där en stor del av fokus ligger på det som händer i den som själv går.

- Att vara pilgrim handlar om att ge sig själv tid och att reflektera, både för sig själv och sina medvandrare, säger Lotta Lundberg, ansvarig för pilgrimsarbetet i Bromma församling.

Pilgrimsvandring förknippas ofta med traditionella resmål som Santiago de Compostela eller Jerusalem, men du behöver faktiskt inte ge dig ut och resa. Det går lika bra att stanna hemma och pilgrimsvandra på hemmaplan.

- Det mer hållbart och kräver varken särskilt mycket planering eller framförhållning.

Här har Lotta samlat tips på vandringar du kan göra på egen hand i Stockholmsområdet:

pilgrim

Ingegerdsleden