Foto: Magnus Aronson/Ikon

Till glädje, i kärlek bjuden

Ett brev från biskop Åke Bonnier om nattvarden

För fjärde året i rad ger biskop Åke Bonnier ut ett brev till församlingarna i Skara stift. Denna gång handlar det om nattvarden.

– Jag hoppas att 2018 ska vara ett år där vi kan samtala om nattvarden och fira gudstjänst med nattvard oftare tillsammans, skriver biskopen.

Han konstaterar att nattvarden är ett uttryck för gemenskap. Det är något man gör tillsammans med andra människor. Men inte bara med de som finns i samma lokal. I varje stund firas det nattvard någonstans på jorden och därför är man del i en större gemenskap. Denna sträcker sig över både tid och rum och omfattar kristna i alla tider.

Brevet kommer ut till första advent när det nya kyrkoåret börjar. Det är tänkt att kunna användas under hela året som underlag för tankar och samtal.

Biskopen har tidigare gett ut brev om Fadern, Sonen och Anden. Årets brev trycks på tre språk. Utöver svenska blir det tillgängligt på finska och engelska.

Brevet kommer att delas ut i samband med gudstjänster och andra samlingar under advent och jul. Dessutom kan det laddas ner på stiftets hemsida, www.skarastift.se.

Här följer ett utdrag ur brevet.

Nattvardsfirandet har flera dimensioner, som koncentreras i den enkla handlingen att ta emot bröd och vin.

En av dessa är offerdimensionen. Det är inte ett upprepande av det som Jesus gjort en gång för alla på korset. Nej, när vi firar mässa bär vi fram oss själva som ett offer. Vi bär fram våra böner, vår lovsång och överlämnar oss själva i Guds tjänst. På det sättet blir nattvardsfirandet ett svar på Guds kallelse. Med allt det som är mitt, med alla mina gåvor med alla mina brister, kommer jag till Jesus själv och överlämnar allt, hela mig, till tjänst.

Förlåtelsedimensionen är också viktig. Jag får komma med alla mina brister, alla mina nederlag, allt det som med kyrkans traditionella språkbruk kallas synd och överlämna detta till Jesus på korset. Han möter mig i det brutna brödet och ger mig sin nåd, sin kärlek, sin frid. Det blir ett saligt byte. I psalm 73 i vår psalmbok sjunger vi: ”du tar vår skuld, din frid du ger”.

En tredje dimension är rättvisan. I nattvardspsalmen 398 står det: ”Vi reser ett tecken, rättvisans tecken, måltid delad med alla”. När vi överlämnar oss i Guds tjänst sänds vi ut för att dela brödet i världen. I nattvarden påminns vi om att vi får stå upp för en rättvis fördelning av jordens resurser. I dag har cirka 20 procent av jordens befolkning tillgång till omkring 80 procent av jordens resurser.

I nattvarden bryts brödet och alla får vad de behöver. Så borde det även vara med våra resurser i världen. Men så är det tyvärr inte och Gud sänder oss för att värna om fred och bröd åt alla.