Foto: David Ottvall

Dopet - Guds gåva

Dopet är Guds gåva till oss människor. Gåvan erbjuds alla – ung som gammal. Det är en fin tradition, ett sätt att tydliggöra relationen till Gud och ett välkomnande in i församlingens gemenskap.

En del väljer ett dop med många gäster och en stor fest efteråt. Andra väljer det enkla dopet, eller ett drop-in-dop. Vilket du än väljer är dopet lika storslaget.

Boka dop

Här kan du boka dop och läsa mer om lån av lokal och praktiska tips inför dopet.

Litet barn i mammas famn tittar glatt på ett tänt stearinljus som äldre kvinna håller fram.

Samling efter dopet

Om du vill fortsätta firandet efter dopet, kan du låna någon av församlingens lokaler som finns i anslutning till våra kyrkor.

Hand håller ett dopljus.

Varför dop och vem kan döpas?

Alla är välkomna till dopet - barn, ungdomar och vuxna.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Dopklänningar för barn och vuxen

Praktiska tips inför dopet

Några tips att tänka på före och under dopet.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Dopet kostar inte något

Själva dopet kostar ingenting. Du har tillgång till präst och kyrka, och i kyrkan arbetar även musiker och vaktmästare under ett dop.

En bebis doppar handen i en skål med vatten.

Dop i en krissituation

Ibland blir livet inte som man tänkt, och det är osäkert om en människa kommer att överleva.

Två kvinnor i en soffa. En har en baby i famnen.

I dopet firar vi livet

För Rebekah och Johanna var dopet i Gustav Adolfs kyrka ett sätt att ge sonen Ellioth en så bra start i livet som möjligt.