En kvinnlig präst i svart och med rosa kofta står i en öppen kyrkport. Hon håller upp armen i en välkomnande gest.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vi söker en präst!

”Boo församling vill leda människor till en gemenskap med Gud, genom Jesus Kristus, som får kärleken och omsorgen att växa på livets alla områden.”

Präst 100 %

Om Boo församling
Boo församling är en växande församling i Nacka kommun med ca 36 000 invånare, varav drygt 19 000 är medlemmar i Svenska kyrkan.

I Boo församling arbetar drygt 40 anställda tillsammans med många ideella medarbetare. En viktig inriktning i församlingen är ett ”Växande Vi” – att allt fler känner en tydlig gemenskap med och delaktighet i församlingens arbete. Vid sidan av gudstjänster och kyrkliga handlingar i Boo kyrka äger den största delen av församlingens verksamhet rum i Kyrkans hus i Orminge centrum. Vi har ibland även verksamhet på några mindre platser i området, bl.a. Kummelnäs kapell, Boo kapell och Tollare. Boo församling är en arbetsplats där ansvar, goda idéer och engagemang förväntas och uppmuntras. Vi tror att tillit till medarbetarnas kompetens skapar en god verksamhet.

Om tjänsten
Den stora utmaningen för kyrkan och dess medarbetare är att presentera och gestalta evangeliet om Jesus Kristus på ett relevant sätt i vår tid. Som präst i Boo kommer du dela denna utmaning med oss.

I tjänsten ingår gudstjänster och kyrkliga handlingar. Du kommer ingå i pastorala laget, ett arbetslag bestående av präster och musiker. Ditt särskilda ansvar rör arbetet med äldre. Du har bland annat ansvar för andakter på äldreboendena i församlingen. Vi har en nyfikenhet och öppenhet inför de gåvor som du bär med dig och hur dessa kan bidra i församlingens arbete.

Kvalifikationer
Vigd präst i Svenska kyrkan.

Personliga förmågor
Vi söker dig som gillar att möta människor, skapa nya kontakter och bygga nätverk. Du är bra på att samarbeta med andra och är flexibel och prestigelös i ditt arbete. Du är ansvarsfull, ser helheter och har en naturlig initiativförmåga som hjälper verksamheten framåt- både som arbetslag och församling. Vi är måna om att hitta rätt person och lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad får du av oss?
Din utveckling är viktig för oss och behovet av kompetensutveckling är en självklarhet. Av oss får du bland annat friskvårdspeng, rikskort och friskvårdstimme. Det är självklart för oss att du ska kunna kombinera arbete med ett familjeliv. Vi förutsätter en inkluderande attityd vad gäller kön, etnicitet och sexualitet gentemot arbetskamrater och församlingsbor.

Arbetstid/varaktighet
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar
För mer information om tjänsten kontakta:
Chef pastorala laget, Hanna Beckström, 08-747 69 04, hanna.beckstrom@svenskakyrkan.se
Kyrkoherde, Henrik Roos, 08-747 66 06, henrik.roos@svenskakyrkan.se

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 april. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan ske löpande. Vi tar endast emot ansökan via e-post: boo.forsamling@svenskakyrkan.se