Händer håller i två sprakande tomtebloss
Foto: Ian Schneider/Unsplash

Nyårsbön

Nyårsafton är ett startskott, då vi får gå mot det nya.

Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet.

Hebreerbrevet 13:8

Under året som gått kom kriget nära. Många av oss fick leva med en ny slags rädsla. Med kriget följde inflationen och höjda priser. Dystra rapporter om klimatet spär på oron, liksom rädslan för vad som händer med människor på flykt.

Vi lämnar det gamla året och möter det nya med kyrkklockors klang som påminner om att Guds nåd alltid är med oss, även i en osäker värld.

Vid midnatt på nyårsafton ringer kyrkklockorna runt om i Sverige – och därmed välkomnar vi det nya året.

Bön för det nya året

Gud, jag längtar efter fred. Smärtan över krigen tär på mig och på människor runt mig. Hur mycket mer då inte för dem med kriget som vardag. Gud, led oss in på fredens väg. Jag ber om besinning hos alla med makt, om styrka för alla utsatta, och om kraft att göra det vi kan.

Amen.

/Ärkebiskop Martin Modéus

Nyårsvälsignelse

Herren bevarar dig,
i hans skugga får du vandra,
han går vid din sida.
Solen skall inte skada dig om dagen,
inte månen om natten.
Herren bevarar dig från allt ont,
från allt som hotar ditt liv.
Herren skall bevara dig
i livets alla skiften,
nu och för evigt.

– Psaltaren 121:5

Gudstjänst eller nyårsbön i din församling

Många församlingar anordnar gudstjänster eller aktiviteter i samband med nyår. I kalendern kan du ta reda på vad som händer nära dig. Det finns även digitala gudstjänster att delta i.