Entrén till Bokmässan i Göteborg, Svenska mässan, 2016.
Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Bokmässan 2017

Bokmässan är nu slut för i år. Svenska kyrkan har erbjudit ett större program än någonsin och på tre scener då olika perspektiv på bildning lyfts tillsammans med samarbetsparter. Alla författarsamtal från Se människan-scenen och en hel del annat kan du nu se på vår Youtubekanal.

En sittande publik lyssnar på ett samtal på temat Bildning Mod Motstånd.

Se Bildning, mod och motstånd i Kunskapskanalen

I slutet av november och början av december sänder UR Samtiden Bildning, mod och motstånd, 14 samtal från Svenska kyrkans scen på Bokmässan hösten 2017.

Svenska kyrkans satsning på årets bokmässa har bjudit på 58 scensamtal med olika perspektiv på bildning på Bokmässans temascen Om:bildning och Fredagsscenen, ett 70-tal författarsamtal på Se människan-scenen och 17 seminarier.

Se klippet nedan från Bokmässans temascen Om:bildning som Svenska kyrkan ansvarat för (1:18 min)

Vad är bildning Navid Modiri?

Författaren och journalisten Navid Modiri berättar om sin egen bildningsresa i klippet nedan (2:33 min)

Därför valde Svenska kyrkan att medverka på årets bokmässa

Erika Hedenström, projektledare och kultursekreterare, berättar om Svenska kyrkans ställningstagande i klippet nedan (2:36 min).

Se författarsamtalen på youtube

Författarsamtalen från Se människanscenen och andra filmer från Bokmässan kan se på vår Youtubekanal. Du kommer även att kunna se scensamtalen från Fredagsscenen som sänds av UR Samtiden under hösten 2017.

Min älskling heter demokrati

Joachim Gauck, Tysklands förre förbundspresident, är luthersk präst, teolog och gjorde sig känd som medborgarrättskämpe i Östtyskland, inte minst i samband med den så kallade Fredliga revolutionen 1989. Läs artikeln om honom.

Den lilla människan i den stora staden

Anita Goldman har levt stora delar av sitt liv i Jerusalem. I sin nya bok tecknar hon ett passionerat porträtt av staden med stort S. En stad som är utvald och helig, men också ständigt konfliktfylld. Läs intervjun med henne.

Längta efter frihet och ljus

Bildning handlar om att göra sitt liv och sin värld lite större. Det menar kulturjournalisten och författaren Per Svensson. Läs intervjun med honom.