En röd fisk utskuren i trä simmar vid foten av konstverket Björkens visa.
Foto: Joakim Nordlund

Pyssel och prat - 2

Idag handlar det om fiskar.

Fisken

Fisken har stor betydelse i berättelserna om Jesus. Kanske beror det på att Jesus ofta rörde sig kring Genesarets sjö och samlade lärjungar bland fiskare. När han sägs utfodra flera tusen människor sker det med fisk och bröd. Han hjälper lärjungarna fånga fisk och ber dem att bli människofiskare. Och efter uppståndelsen bjuder han dem på glödstekt fisk vid stranden.

De första kristna var förföljda. För dem var fisken en viktig och hemlig symbol för att skilja vän från fiende. Vid ett möte ritade den troende en enkel båglinje i marken. Om den andre personen kompletterade teckningen med en båge från andra hållet, så att det blev en enkel bild av en fisk, visste båda att de delade samma tro.

Det grekiska ordet för fisk - ICHTHYS - innehåller begynnelsebokstäverna i meningen Jesus Kristus, Guds son, frälsare:
I - Iesous - Jesus
CH - Christos - Kristus
TH - Theou - Guds
Y - Yios - Son
S - Soter - Frälsare
Därmed blev själva ordet ”fisk” också som en kort trosbekännelse.

Berättelsen om brödet och fiskarna

Foto: Linda Mickelsson /Ikon

När Jesus en gång for över till andra sidan av Galileiska sjön, följde mycket folk efter på stranden. De ville höra Jesus tala, och de såg att Jesus kunde bota sjuka. Jesus gick upp på berget tillsammans med sina lärljungar. Så mycket folk det kom!
Jesus sa till Filippos: ”Var ska vi köpa bröd till alla?”
Köpa bröd till så många! Det var omöjligt!
Filippos svarade: ” Det räcker inte ens med bröd för två hundra denarer, om alla ska få en bit var.”
Då sa Andreas: ”Här är en pojke. Han har fem kornbröd och två fiskar. Men hur många räcker det till?”
Nej, pojkens bröd och fiskar var alldeles för lite för så många hungriga människor, men Jesus bad alla att sätta sig ner i gräset. Sedan tog han brödet, tackade Gud och delade ut det. Alla fick bröd och fisk, så mycket de ville ha. Alla åt och blev mätta.
Sedan sa Jesus till lärljungarna att de skulle ta vara på det som blivit kvar: ”Samla ihop bitarna som är över, så att ingenting blir förstört.”
Lärljungarna gjorde så. Allt bröd som var kvar tog de hand om. Det blev tolv korgar fulla. 

ur Bibel för barn