Klockor
Foto: pxhere

Var ledigheten till någon nytta?

Varje månad skriver någon av Svenska kyrkan i Bodens präster i Boden Gratistidning. Denna gång är det Tommy Persson som undrar om sommarledigheten var till någon nytta.

Nu i slutet på sommaren är semestern över för många, och för de som går i skolan är sommarlovet strax slut. När man ser tillbaka på den längre sommarledigheten så har den förhoppningsvis gett en massa tid och möjligheter att göra det som inte hanns med under det övriga året, då när det var fullt upp med arbete och studier. Som att resa, att få tid till sina intressen, och att umgås med släkt och vänner.

Förhoppningsvis hinner man göra allt som man hade tänkt sig på sin sommarledighet. Och även om det kanske inte har blivit så speciellt mycket vila på semestern, just av den anledningen att man ville hinna med allt, så känns nog sommarens långa ledighet välkommen för de flesta av oss.

Med sedan finns det de som anser att de studerande har alldeles för lång sommarledighet. De personer som då och då hörs säga att den tid som sommarlovet tar ifrån läsåret borde användas bättre, som till att förbättra studieresultaten för en mer effektiv skolgång.

Det är bra när något är effektivt, men jag tror att föreställningen om att kunna vara så effektiv som möjligt har fått oss att glömma bort något viktigt. Vi fastnar lätt i våra bedömningar om vad som är effektiv tid och vad som är slöseri med tid.

Idag när många upplever att de har svårt att få tiden att räcka till både för arbete och familj, och allt fler unga mår dåligt över pressen från alla förväntningar, så är frågan om vi egentligen behöver vara mer effektiva i vårt samhälle.

Kanske behöver vi påminna oss om något viktigt som vi verkar ha glömt bort. Något som ödmjukar oss i våra föreställningar om vad som är effektiv tid och vad som är slöseri med tid. En god påminnelse då förväntningarna på effektivitet har blivit en börda för oss:

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt. (Matteusevangeliet 11:28-30)

I Bibeln talar Jesus om befrielse från bördor och även om ödmjukhet. Och jag tycker att vi idag borde tillåta oss själva att vara mer ödmjuka inför vad som är effektiv tid och slöseri med tid, och istället se semesterledigheten och de långa sommarloven, som viktig tid. Tid då vi har möjlighet att göra det vi längtat efter.

Förmodligen är det när vi får tid över till att vara med familj och vänner och att utöva våra intressen, som vi också får ny kraft och motivation att vara effektiva på våra arbeten och i våra studier.

/Tommy Persson, präst i Svenska kyrkan Boden