En hög med röstkuvert på ett bord.
Foto: Emma Berkman /Ikon

Valresultatet direkt på webben

Den preliminära sammanräkningen av kyrkovalet kommer gå att följa löpande på webben under valnatten. Drygt 300 000 personer i Norrbotten och Västerbotten har möjlighet att göra sin röst hörda på söndag, när Svenska kyrkan går till val.

Söndag den 19 september är det dags för Svenska kyrkan att gå till val. När vallokalerna stänger klockan 20.00 börjar arbetet med att räkna röster. Sammanräkningen går att följa på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat

När rösterna räknats och det preliminära valresultatet rapporterats in, lämnar valförrättarna över valsedlarna till den lokala valnämnden. Dagen därpå hämtar Luleå stift allt material för den slutliga sammanräkningen. De församlingar som finns nära kommer själva med materialet till stiftskansliet i Luleå, där ett tiotal personer kommer arbeta med sammanräkningen. Det slutliga valresultatet beräknas vara klart 3–4 veckor efter valet.

I Luleå stift (Norrbotten och Västerbotten) är drygt 300 000 personer röstberättigade. Valet består av tre val: till lokala kyrkofullmäktige, regionala stiftsfullmäktige och nationella kyrkomötet.