Bebis med tutte i munnen.
Foto: Anna Bergström /Nordskribenten

Välkommen till världen!

Svenska kyrkan i Boden har under våren börjat dela ut ”Mirakelkassen” till nyfödda i Boden.

I mars inleddes satsningen på ”Mirakelkassen” inom Svenska kyrkan i Boden. Idén finns på flera håll i landet och handlar kort och gott om att välkomna församlingarnas nyfödda med en liten hälsning från kyrkan. Satsningen riktas till de familjer där någon av föräldrarna är medlem i Svenska kyrkan och därmed finns med i de register som kyrkans församlingsexpedition har tillgång till när nya barn folkbokförs.

Expeditionspersonalen packar påsarna och någon representant från kyrkan överlämnar presentkassen på de olika adresserna inom Svenska kyrkan i Boden.
- Det är väldigt viktigt att det inte handlar om att någon ska bjudas in eller komma in till familjerna. Tvärtom, de får inte gå in, utan ska bara överlämna gåvan. Vill någon familj ha kontakt senare får de såklart det, men ingen ska känna att kyrkan kommer och klampar in, förklarar Elisabet Holmberg, församlingsexpeditionsansvarig för Svenska kyrkan i Boden tillsammans med Åsa Jarblad.

Kassen som Svenska kyrkan lämnar över är fylld med bland annat hemstickade små babysockor som frivilliga i församlingarna har gjort, en målning där barnets namn och uppgifter kan fyllas i, en fikabiljett till kyrkans aktivitet "Liten och stor" och information om när det finns frivilliga samlingar för föräldrar med barn i kyrkans verksamhet.
- Om familjen som besöks inte är hemma lämnar vi inget på dörren, utan då kommer personalen som skulle leverera den tillbaka hit med kassen, och så skickar vi ett brev där det står att de är välkomna att hämta sin kasse här på församlingsexpeditionen istället. Överlämningen ska vara personlig.
- Skulle sedan någon som inte är medlem i Svenska kyrkan ännu också vilja ha en påse, är det självklart bara att ringa och meddela detta så löser vi det, avslutar Elisabet och Åsa.

Text: Anna Bergström /Nordskribenten

På välkomstkassen står det "Ett litet mirakel".
På välkomstkassen står det "Ett litet mirakel". Foto: Camilla Arvidsson