Carina Westbrandt

Tänk att livet kan vara så skört!

En helt vanlig lördag i oktober ställdes livet på kant. En mycket god vän togs alldeles för tidigt ifrån oss. Ofattbart, orättvist, oförklarligt och oerhört sorgligt. Vi som nyss skrattade, pratade och delade livet.

Under Allhelgonahelgen åker vi till kyrkogården och tänder ljus på graven för människor som vi delat livet med.  När man ser alla ljusen, som ett eldhav, så förstår man hur mycket kärlek och saknad som finns där. Så viktigt att minnas, tänka på, och vara tacksam över det man haft tillsammans.

Ännu viktigare är det att se och ta vara på dem man har omkring sig nu. Man vet aldrig hur länge man har varandra. Vad är viktigt? Vad lägger jag min energi och kraft på? Vilka i min närhet kan jag visa kärlek och omsorg om?

Gå och tänd ljus på kyrkogården i helgen för dem du saknar - men gå sedan hem, tänd ljus och krama om dem du har i din närhet.

/Carina Westbrandt, pedagog