Foto: Magnus Aronson/Ikon

Sjukhuskyrkan hittar nya vägar under coronapandemin

Nyhet Publicerad Ändrad

Under coronapandemin har Sjukhuskyrkan mött många svåra situationer. Åsa Högman, sjukhusdiakon på Karolinska Universitetssjukhuset berättar om nya sätt att stötta patienter och anhöriga.

Sjukhuskyrkan finns på de allra flesta sjukhus i Sverige, på drygt 70 orter, med verksamhet för patienter, närstående och personal. Det är framför allt Svenska kyrkan och de olika frikyrkliga trossamfunden som samarbetar inom Sjukhuskyrkan, men även medarbetare från Katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna är knutna till arbetet. Sjukhuskyrkan kan också förmedla kontakt till andra trossamfund när patienter eller närstående önskar det. Under coronapandemin har Sjukhuskyrkan fått hitta nya vägar.

Åsa Högman arbetar som sjukhusdiakon på Sjukhuskyrkan på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.
– I vanliga fall har vi alltid civila kläder med diakon- eller prästskjorta. När vi har besökt covid-patienter har vi använt vårdkläder, förkläde, munskydd, visir, hårnät och handskar. Vi har alltid den skyddsutrustning som vårdpersonalen uppmanar oss att använda, säger hon.

Åsa berättar att små, bulliga trähjärtan som Sjukhuskyrkan fått som gåva av Svenska kyrkan i utlandet har kunnat användas som symboler i möten med patienter och anhöriga.
– Vid ett avsked på en av sjukhusets intensivvårdsavdelningar var de närstående med på videolänk och en personal höll Ipaden. På patientens bröst lades trähjärtat, som en symbol. Patienten var troende kristen, så vi kunde även lägga ett träkors där. Efter ceremonin fick korset ligga kvar, medan hjärtat spritades av efter konstens alla regler och skickades till de närstående.

Åsa berättar också att trähjärtat har använts som manifestation av kärleken. Ett par som hade levt tillsammans som sambos i många år hade planerat för vigsel, men hann inte med det innan sjukdom tog över. Då fick paret varsitt hjärta under en ceremoni, ett för henne som skall leva kvar och ett för honom, som lämnat livet.

Diakon som samtalar med en kvinna.

Sjukhuskyrkan

På varje sjukhus har man som patient, anhörig och personal tillgång till kyrkans stöd och hjälp. Svenska kyrkan och frikyrkorna arbetar tillsammans på sjukhusen med den andliga vården.