En flicka målar sin kompis i ansiktet med en penna.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Samarbete gav väntrummet ny mening

Boden Integration och Samverkan skapar genom samarbete på bred front mening i de asylsökandes liv. Metoden har varit lyckosam och sprids vidare inom länet och landet.

Inom loppet av bara några år gick militärstaden Boden från att vara förbjuden att beträda för utländska gäster på grund av många militära hemliga platser, till att bli en av de kommuner som har tagit ett stort ansvar för landets flyktingmottagning. Flyktingarna möttes av stora sovsalar, vinter och kyla. Men också medmänsklighet.
- Nummer ett var att lösa den akuta krisen, framförallt mat och kläder, säger Rickard Fjällström, diakon i Rörvikskyrkan i Boden.

Men ganska snart stod det klart för alla aktörer att det behövdes insatser för att få asyltiden att kännas meningsfull. Därför tog Svenska kyrkan 2018 initiativ till Boden Integration och Samverkan, BIS. De har lyckats skapa en fungerande kedja av insatser som har fått såväl asylsökande som andra att gå från utanförskap till inkludering och framförallt mening i vardagen.

Brett samarbete

Idag har Svenska kyrkan två halvtidsanställda på plats i en fastighet som fastighetsbolaget BodenBo upplåter för BIS verksamhet.

De anställda bistår besökarna med rådgivning i asylprocessens alla delar, sköter reception för mottagning, information och stöd både socialt och psykosocialt. De fångar upp besökarnas mående, hjälper och vägleder och samordnar aktiviteter.

Rickard Fjällström vid receptionen på BIS.
Rickard Fjällström, diakon, har anvar för verksamheten i huset som fastighetsbolaget BodenBo upplåter för BIS verksamhet Foto: Camilla Arvidsson

Rörvikskyrkans diakon Rickard Fjällström har huvudansvar för verksamheten i huset där allt fler organisationer har anslutit och delvis bidrar med hyra. Vuxenskolan, ABF, Bodens kommuns arbetsmarknadsförvaltning, Röda Korset, Folkuniversitetet och Rädda Barnen är några exempel på organisationer och myndigheter som inte bara skapar aktiviteter och mötesplatser utan också rustar människor att snabbare ta sig ut i samhället.

Mentorskap

Utgångspunkten är att jobba utifrån ett möjlighetsperspektiv med att ta tillvara på varje människas unika egenskaper, kompetenser och förmågor. Insatserna har skett genom flera olika faser där svenska, samhällskunskap och hälsa var de första stegen. Därefter följer arbetsmarknad och mentorskap som ännu är under uppbyggnad. Som ett ”projekt i projektet” har mentorskapsinsatserna testats i liten skala där tio personer matchades med personer och branscher i Boden. För åtta av dessa ledde det till jobb.

Framgångsfaktorer

En rad faktorer har bidragit till att Boden har lyckats i sitt arbete.
- Dels finns ett stort intresse från många som är positiva och vill hjälpa till. Det är också jätteviktigt att Boden som stad och kommun är positiv, säger Rickard Fjällström.

Genom dialog och en ansvarig samordnare har de olika aktörerna också kunnat komplettera varandra istället för att konkurrera. Någon erbjuder grundläggande svenska, en annan tar nästa steg. En tredje har pedagogisk barnpassning medan föräldrarna instrueras i att använda bank-id, söka bostad med mera digitalt. Föräldracaféer i varierande regi har olika teman på olika dagar. Många av de fysiska träffarna har dock tvingats göra paus under pandemin 2020.

Modell på export

Sedan satsningen inleddes i Boden har ett stort antal studiebesök gjorts från andra platser i Sverige. Rickard Fjällström har också varit ute och pratat om hur de arbetat både utanför och inom Lule stift, på folkhögskolor, inom allmännyttan med mera.

Text: Anna Bergström

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.