Församlings- och föreningen Norden-medlemmar.
Foto: Margit H Dyrander

Rikti Dokkas - från nomader till nybyggare

I mitten av augusti gjorde Föreningen Nordens lokalavdelning i Boden i samarbete med Svenska kyrkan en församlingsresa till Rikti Dokkas.

Rikti-Dokkas är ett samiskt skogsnybygge. Hemmanet har varit bebott i över tre generationer av samma familj, fram till år 1958. Släkten är av skogssamiskt ursprung, och övergången från samiskt nomadliv baserat på renskötsel, jakt och fiske till odlande nybyggare har i praktiken skett under en längre period på 1800-talet.  Rikti-Dokkas är numera ett byggnadsminne, som har rustats upp i ett samarbete mellan Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen och Sveaskog, och det är öppet för allmänheten.

Besöket till Rikti-Dokkas skedde i samverkan mellan Svenska kyrkan och Föreningen Nordens lokalavdelning i Boden. De 15-talet besökarna bjöds under hela dagen på ett fantastiskt väder (utan en endaste mygga), och en natur på väg att avsluta sommaren och övergå till vacker höst.

Vy över Rikti Dokkas.
Vy över Rikti Dokkas. Foto: Margit H Dyrander

Väl framme började Harry Hannu, tillsammans med oss övriga, en rundvandring på det gamla samevistet där Torbjörn Riktig och hans Youtube-berättelse användes för att ge bakgrunden och historien om nybyggarstället. Holger Hansson Palo berättade om Læstadianismen, den tro som familjerna under tre generationer haft stöd av för sitt liv på platsen. Efter rundvandringen var det dags för lunch från den medhavda matsäcken vid eldstaden.

Därefter tog Tommy Persson och Niklas Thornéus över med en andakt som inleddes med psalmen 228, I tro under himmelens skyar. En psalm som berättar om hur människors tro har varit till hjälp i städer och byar genom tiderna. Psalmen uppmanar oss att ta med bibeln, tron och evangeliet när vi beger oss ut i världen och möter de prövningar som livet ger.

Tommy fortsatte andakten med att läsa Johannesevangeliet 15:1-9, där Jesus säger ”Jag är den sanna vinstocken, och min far är vinodlaren”. Den berättar om det större sammanhang från vilket vi alla kommer, och där vi har möjlighet att växa, som människor och i livet tillsammans med andra.

Andakten avslutades med en möjlighet att dela tankar kring vad vi varit med om under dagen. Alla intryck och tankar som Rikti-Dokkas historia och evangeliet har gett oss. Är detta större sammanhang tillsammans med Gud viktigt? Har det varit till hjälp under historiens gång? Kan vi lära oss något utav detta idag?

Text: Harry Hannu och Tommy Persson. Foto: Margit H Dyrander.