Nationaldagen Boden 2019
Foto: Bengt Sveder

Nationaldagen 6 juni

Årets fanborg vid nationaldagsfirandet gick från Kvarnängen till Centrumtorget. Svenska kyrkans fana fanns som vanligt med.

I år var kyrkan representerade av 9 personer - största fanvakten av alla (förutom den militära). En del gick med i ledet för första gången medan andra trostjänare varit med sedan 80-talet. I ledet gick anställda, förtroendevalda, frivilliga och gudstjänstbesökare. Folkdräkt, sportkläder och rollator visade bredden på vår representation.

Den yngste - Tobias - tog sig an uppgiften att bära fanan. Trots att han var nykomling skötte han uppgiften perfekt enligt de  instruktioner han fick strax före avmarsch. Vikten av att Svenska kyrkan fanns med i fanborgen förstärktes av att kyrkan omnämndes flera gånger i högtidstalet.

Kören Chorisma stod uppställda på scenen när fanborgen anlände, men fick vänta till slutet av högtidlighållandet innan man fick framföra sina folkvisor. Sist av allt sjöng både kör och många lyssnare på det välfyllda Centrumtorget Sommarpsalm. En psalm som funnits med ända sedan Svenska kyrkan var medarrangör av Svenska flaggans dag, som det hette på 70-talet.

/Bengt Sveder, förtroendevald i Svenska kyrkan i Boden

Fanborg vid Nationaldagen i Boden 2019.
Fanborg vid Nationaldagen i Boden 2019. Foto: Bengt Sveder