Gudstjänstbesökare samlade utanför församlingshemmet i Harads.
Foto: Harry Hannu

Midsommargudstjänst vid församlingshemmet i Harads

Nyhet Publicerad Ändrad

Under midsommardagen sökte vi och fann en gudstjänst som genomfördes kl. 12.00 i Harads. Vi hoppade i bilen och styrde kosan mot nordväst. Väl framme vid Edefors församlingshem hade man redan förberett med stolar och psalmböcker utanför den vackra byggnaden. Solen sken från en klarblå himmel och värmde den något svala juniluften.

Midsommardagens gudstjänst hade skapelsen som tema. Prästen Tommy Persson predikade utifrån Johannesevangeliet 1:1-5, om hur Guds ord fanns i begynnelsen, hur Guds ord som är liv skapade allting, både kalla vinterdagar och varma högsommardagar, och hur Guds ord fortsätter att ge liv som det alltid gjort. En trygghet för oss i ljusa och mörka dagar. Andreas Printz ackompanjerade de vackra sommarpsalmerna som överröstade biltrafiken längs väg 97.

Efter gudstjänsten hade jag och Margit chansen att prata med Bernt och Viviann Rutström från Bodträskfors, närmare bestämt Tempelbacken. Bernt berättade om Edefors sockens första kyrka som invigdes 1888, men ödelades av en häftig och oförklarlig brand i maj 1918. Det var en stor kyrka med plats för ca 1 000 personer. Den nya kyrkan invigdes midsommardagen 1928 och blev betydligt mindre än den första. Den har idag ca 300 sittplatser.

Margit förde in samtalet på församlingshemmet och den vackra byggnaden, och när den kan ha blivit uppförd. Bernt berättade att hans pappa som var född 1888, samtidigt som den första kyrkan uppfördes, ska ha haft anledning att söka läkarhjälp i Harads någon gång i början på 1900-talet. Anledningen var att han skadat sig allvarligt på grund av ett vådaskott genom handen, och då ska församlingshemmet ännu inte varit färdigställt. Kanske någon av våra läsare kan vittna om när byggnaden blev klar?

Text och foto: Harry Hannu och Margit H Dyrander

Viviann, Bernt och prästen Tommy.
Viviann, Bernt och prästen Tommy. Foto: Harry Hannu