Daniel Lindealv i garaget på kyrkogården.
Foto: Anna Bergström

Kanslichef med känsla för teknik

Han har ena foten i maskinhallen och den andra bakom skrivbordet. Svenska kyrkan Bodens nye kanslichef ser alla delar av personalen som viktiga kuggar i organisationens maskineri. Med en egen verktygslåda fylld av erfarenheter från läraryrket, verkstadsgolvet, Försvarsmakten, logistik- och budgetansvar, har Daniel Lindealv påbörjat en ny sida i kyrkans körjournal.

Organisationen för Svenska kyrkan i Boden har varierat i takt med tid och behov. Sedan februari i år finns åter igen tjänsten kanslichef sedan den lades ner för över tio år sedan. Daniel Lindealv är därmed en av dagens tre operativa ledare i Svenska kyrkan Boden, tillsammans med en biträdande kyrkoherde och en verksamhetschef.

För Daniel Lindealv var Svenska kyrkan ett relativt oskrivet blad. Det finns ändå många värdefulla kopplingar mellan den nya tjänstens behov och hans tidigare livs- och yrkeserfarenheter. Närmast kommer han från ett jobb som gymnasielärare på praktiska gymnasiets transportinriktning i Luleå. Han pendlade nio mil enkel väg mellan hemmet i Svartlå och skolan i Luleå, och började kika efter meningsfulla jobb på närmare håll, främst för att få mindre tid på vägen och mer tid med sin familj.
- Blicken föll på en platsannons där flera saker såg ut att passa mig. Och så såg jag att det var Hans (Johansson, kyrkoherde) som jag gjorde värnplikten ihop med som stod som kontaktperson. Efter ett samtal med honom kändes det ännu mer intressant, konstaterar Daniel Lindealv.

Med en bakgrund som bland annat tidigare verkstadschef på ABB och transportchef med ansvar för även service, underhåll och ekonomi inom Försvarsmakten var det flera pusselbitar som föll på plats inom såväl budget-, ledarskap-, logistik och affärsfrågor. Alla dessa egenskaper kommer väl till pass som kanslichef för Svenska kyrkan Boden.

Traktorskopa som tömmer jord i en hög.
Hållbarhet för både människor och maskiner är Daniel Lindealvs mål. Foto: Anna Bergström

Under hans ansvar vilar kyrkogårdarna, kyrkvaktmästare, församlingsvärdar, fastigheter, ekonomi och administration i hela pastoratet. En bred arbetsgrupp som utgör omkring en tredjedel av de anställda.
- Alla delar av det jag gjort förut finns i den här tjänsten. Och jag flaggar högt för att man ska kunna se skattebetalarna i ögonen, och att vi ska förvalta medlen väl.

Han beskriver den organisation han kommit in i som ett ”självspelande piano”, med mycket engagerade och kunniga medarbetare. Hans första tid på jobbet har ägnats åt att få ett grepp om sitt uppdrag och lyssna in personalens erfarenheter och kunnande.
- De berättar med glädje om hur det funkar och det finns mycket kunskap och nytänkande. De kan säkert fortsätta spela pianot själva och det finns en trygghet i det. Mitt jobb är mer att titta på vad vi ska uppnå, och hitta vägen framåt. Hitta synergier i allt vi gör, nyttja personalens kompetens och med lite nya ögon göra förbättring där det behövs.

De kan säkert fortsätta spela pianot själva och det finns en trygghet i det.

Han sticker inte under stol med att hans hjärta klappar lite extra för maskinparken och att kyrkogårdspersonalen förmodligen kommer att få se honom dyka in under huven och rycka in tekniskt om det behövs.
- Kyrkan är en tekniktung organisation med många dyra maskiner. Själv hittar jag harmoni i att få utlopp med händerna. I maskinhallen besitter jag en kunskap som gör att jag känner ett lugn, förklarar han.
Ett konkret exempel är att det är kanslichefen själv som ska installera den nya tekniken för att digitalt läsa av vissa maskiners drift, som bränsleåtgång, timmar med mera, för att sedan föra in all data till en överskådlig och snabb analys så att maskinerna kan nyttjas på bästa sätt.

Det är inte fullt lika enkelt att analysera hur de mänskliga motorerna ska läsas av och nyttjas bäst. Men Daniel Lindealv månar också om personalens hållbarhet och miljö, allt från att jobbet ska kännas meningsfullt till att få möjlighet att utvecklas och växa.

I de olika yrkesgrupperna han ansvarar för ser han att det finns specialkompetenser som han vill nyttja så bra som möjligt.
- Alla medarbetare ska känna att de får pröva. Jag brukar säga att man ska våga misslyckas för att våga lyckas. Det är så många här som brinner för att göra fint för andras skull, på alla vis. Med personal som vill så väl blir det väldigt angenämt och roligt att vara en del av utvecklingen.

Text & foto: Anna Bergström

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.