Bröderna Boyet och Ronald är några av de tusentals barn som vuxit upp på Manillas soptipp.
Foto: Kat Palasi

Julkampanjen gav drygt 40 miljoner kronor

Med stort engagemang och kreativitet drog julkampanjen 2017 in över 40 miljoner kronor. Ett resultat som säkrar vårt omfattande internationella arbete.

I julkampanjen "Jag är ett liv" som avslutades på trettondagen lyftes i år Svenska kyrkans arbete för alla barns rätt till ett tryggt liv.

- Inget barn ska utsättas för hot, våld och övergrepp. Inget barn ska behöva leva på gatan och utsättas för alla de risker det innebär. Det är en ständig kamp om liv och död – en kamp inget barn ska behöva ta, säger Claes Anckarman, projektledare för julkampanjen.

Att alltid stå upp för människovärdet och agera för att återupprätta människor är en av kyrkans viktigaste uppgifter. Svenska kyrkans internationella arbete ser människor som rättighetsbärare, inte som behövande objekt för någon annans godhet.

Verksamheten stöttar människor i att få kunskap och kraft att utkräva sina mänskliga rättigheter, synliggör maktstrukturer och agerar mot förtryck. ​

- Det fina insamlingsresultatet innebär att vi kan fullfölja våra löften till våra partner i världen så att vårt gemensamma arbete för att stärka de utsattas röst kan fortsätta.

Julkampanjen, som pågår varje år från första advent till trettondedag jul, samlar in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete. ​

Av Svenska kyrkans 13 stift, ökade Uppsala, Lund och Visby sin insamling under julkampanjen jämfört med 2016. Kampanjresultat per stift presenteras här >