Sommarkyrkan med ungdomar och ledare sjunger i Gunnarsbyns kyrka.
Foto: Harry Hannu och Margit H Dyrander

Gudstjänst med Sommarkyrkan i Gunnarsbyn

Nyhet Publicerad Ändrad

Vid vårt besök i Gunnarsbyn söndagen den 11 juli, möttes vi av en landsbygdsidyll i typiskt sommarväder, med ömsom sol, värme och regn.

Gunnarsbyns församling är den till invånarantalet minsta, men till ytan största av församlingarna inom Svenska kyrkan Boden. Gunnarsbyns kyrka invigdes år 1928.

På trappavsatsen till den vackra kyrkan togs vi emot av hela personalstyrkan som välkomnade oss till Sommarkyrkan. Det kändes varmt och hjärtligt.

Inne i kyrkan möttes vi av en grupp unga flickor och pojkar. Det var sommarjobbande ungdomar som hjälper till med bland annat körsånger under gudstjänster och med barngrupper, men även med besök på äldreboenden.

Diakonen Charlotte Unée förrättade gudstjänsten tillsammans med kantorn Julia Magnusson och församlingspedagogen Anna Karlsson. Charlotte höll i predikan som var hämtad ur Jesu bergspredikan. Ungdomarna bidrog med vackra körsånger varvat med sommarpsalmer.

En vacker dag att lägga i minnenas dagbok.

Text och bild: Harry Hannu och Margit H Dyrander.

Julia Magnusson - musiker, Svante Öberg - kyrkvaktmästare, Emma Johansson - ferieungdom, Charlotte Unée - diakon, Anna Karlsson - församlingspedagog. Foto: Harry Hannu och Margit H Dyrander