En kopp varm choklad med marshmallows.
Foto: pxfuel.com

Gud blir synlig genom dig

Varje månad skriver någon av Svenska kyrkan i Bodens präster i Boden Gratistidning. Denna gång är det Anna Grenholm som berättar om hur Gud kan bli synlig genom oss människor.

Tänk att när Gud föds som människa väljer Gud det lilla Betlehem! Det ligger ju nära till hands för oss människor att tänka att när någonting stort ska ske så ska det ske i stor skala – men så är det inte för Gud. Jesus Guds son är i och för sig släkt med kung David vars hemstad är Betlehem, och enligt skriften skulle Messias komma från just Davids släkt och från Betlehem – men i alla fall – nog hade vi kunnat förstå om Gudasonens födelse ägt rum i det maffiga Jerusalem istället för det mer obetydliga Betlehem:

”Men från dig Betlehem i Efrata, så obetydlig i Judas släkter, skall jag låta en härskare över Israel komma.” (Mika)

Jesus föds dessutom inte i någon säng med rena lakan i ett rum på ett härbärge (eller hotell som vi skulle kalla det), utan i en liten krubba i ett stall. Gud föds det lilla enkla och hoppas att vi tar emot honom i kärlek. Det är Guds hopp: att vi människor vill ta emot honom och älska honom. I det enkla, till synes obetydliga blir Gud människa, eller som det står i 1:a Johannesbrevet: ”Livet blir synligt”.

Gud trivs bäst i köket. Hoppsan! tänker kanske någon. Vad menas med det? Guds son föddes i Betlehem och att det betyder brödhuset kanske vi känner till. Kanske känner vi också till att Betlehem heter likadant på arabiska, och att Betlehem då betyder kötthuset. Både hebreiska och arabiska är s.k. semitiska språk, och förmodligen fanns det ett ursemitiskt språk där ordet ”lehem” helt enkelt var ordet för det som var basfödan. Och därmed kom det att betyda bröd i en dåtida jordbrukarmiljö, och kött i en dåtida nomadkultur där boskapen var basfödan. Gud blir människa där, så att säga, maten finns och tilllagas, i brödhuset eller kötthuset, dvs. i köket!

Och visst är det en härlig bild! Gud blir synlig i köket, och han trivs bäst i köket - vem gör inte det? Platsen för det grundläggande i tillvaron, för det vardagliga i livet. Där vi möts ansikte mot ansikte precis sådana vi är, nära, vardagligt nära. Där blir Gud människa.

Gud blir synlig varje gång vi människor möts i respekt och kärlek. Den vardagligt, till synes lilla handlingen, att hjälpa någon över gatan gör Gud synlig. Våra händer, våra kroppar, gör Gud synlig när vi är Guds medarbetare och handlar gott. Gud blir synlig då.

Ibland ordnar vi med stora galor och evenemang, och det är så lätt att tro att det bara är i de stora sammanhangen resultaten kommer. Inget fel med stora evenemang, men det är inte bara de stora åthävorna som räknas. Tänker man så är det lätt att drabbas av misstro – vad kan väl lilla jag göra?

Gud söker sin boning i de enkla sammanhangen. I Betlehem, i en krubba, hos oss i våra vardagliga liv och det är där vi ska vara och verka. Du. Din närvaro. Dina händer. Ditt lyssnande på en annan. När du uppriktigt efter din förmåga finns till för en medmänniska. Då blir Gud synlig.

Och kanske sker det hemma i ditt kök. Vid köksbordet. Med en kopp kaffe eller te och ett brödfat. Med tända ljus som får påminna oss om Guds närvaro mitt ibland oss.

/Anna Grenholm, biträdande kyrkoherde