Hela människan har ett rött hjärta som  symbol.
Foto: Bengt Sveder

RIA-dagen gör julfirandet möjligt

På fredag 25 oktober är det åter dags för RIA-dagen med soppservering på Centrumtorget och välgörenhetskonsert i Överluleå kyrka. Välkommen att vara med och bidra till ännu en fröjdefull jul på RIA Oasen i Boden.

Nästan från starten för 38 år sedan började RIA Oasen i Boden ha öppet under jul- och nyårshelgerna med allt vad det innebär i en nykter miljö och där man bjuds på mat och dryck.

Kyrkor och samfund i Boden krokade 1981 arm med Bodens kommuns socialförvaltning och startade RIA Oasen i Boden. Man ville, att den som kommer innanför Oasens dörrar ska bli sedd och välkomnad, alldeles oavsett vem man är eller vilken livssituation man befinner sig i. Det var då naturligt att bjuda in till öppet jul- och nyårsfirande.
- Det är viktigt att kunna erbjuda gratis mat och dryck till dem som söker upp RIA Oasen under storhelgerna. Allt skall vara gratis! säger föreståndaren Kjell Edlund.

Resten av året betalar man för sig. Det kostar ju att handla in mat, koka kaffe och även att tillaga maten. Genom att ta betalt av alla mat- och fikagäster, bemyndigar man sina gäster. Däremot är priset överkomligt. Dagens lunch på RIA Oasen kostar bara 50 kronor inklusive dryck, smör, bröd, sallad och kaffe.
- Vissa dagar är det rester och då sänks priset till 30 kronor, säger den uppskattade RIA-kocken Micke.

Donationer och gåvor

Till storhelgerna går RIA Oasens medarbetare ut till Bodens livsmedelshandlare, matproducenter, privatpersoner och välgörenhetsorganisationer för att vädja om bidrag i form att livsmedel eller ekonomiska bidrag.

De som vill avdela en stund på RIA under helgfirandet för att hjälpa till är också varmt välkomna att dela med av sin tid.

Micke är en uppskattad kock på RIA Oasen.
Dagens lunch på RIA Oasen kostar bara 50 kronor, men till jul får vi bjuda på mat och dryck tack vare det som RIA-dagen inbringat, säger den uppskattade RIA-kocken Micke. Foto: Bengt Sveder

RIA-dagen tryggar ekonomin för helgfirandet

Idén om att anordna en RIA-dag föddes för åtta år sedan i samtalet om RIA:s kamp med ekonomin inför jularna, mellan komminister Ivar Sundström, Överluleå församling och RIAs föreståndare Kjell Edlund.

Under RIA-dagen har man öppet som vanligt mellan 08.00 och 14.00. Dessutom ägnar sig styrelsen, volontärer, politiker och anställda på RIA till att finnas på Centrumtorget vid lunchtid för soppservering. Gruppledare från de politiska grupperna bistår med utdelningen av bjudsoppan, som Micke på RIA har kokat. Sparbösseinsamling och lotteriförsäljning blir en grundplåt för ekonomisering av RIA:s jul- och nyårsfirande.

Välgörenhetskonsert med många marschaller

Som final på dagen blir det en välgörenhetskonsert i Överluleå kyrka klockan 18.30. Med rubriken En Salig Blandning blandas varierande musikstilar med många solister, körer och musiker. Alla på och bakom kulisserna medverkar ideellt.

Skänkta marschaller i mängd längs Kyrkgatan kommer att inbjuda till kvällens konsert. Genom att släcka fasadbelysningen förstärks effekten av marschallerna. Här och där tänds också gravljus för att uppmärksamma de RIA-gäster som avlidit.

Årets saliga blandning består av Ronald Lahti, Kjell Sandberg, H-L Bruun, Ivar Sundström, LP-kören, Eva och Lotta, Madello, Anna-Karin Liljestrand, Beatrice Öman med flera. Johan Gröhns efterträdare som ettårig RIA-ambassadör avslöjas även under kvällen.

Allt detta för att ekonomiskt säkra årets Jul- och Nyårsfirande på RIA Oasen i korsningen Garvargatan/Ringvägen.

Text: Bengt Sveder, bengt.sveder@gmail.com

Kontakta ria