Jan Ziewersson i Kyrkfönstret Jul 2020.

Goda förebilder öppnade mina ögon för pedagogik

När Kyrkfönstret för några år sedan intervjuade Jan Ziewersson så arbetade han ett år som volontär i Svenska kyrkan Boden. Han hade då hunnit med att vara både konfirmand- och ungdomsledare. När vi nu träffas igen, så har han gått vidare på den kyrkliga banan och läser profilåret till församlingspedagog efter avslutad pedagogutbildning.

Jan berättar om hur han hamnade här.
- Jag har alltid varit intresserad av att jobba med människor, och genom goda förebilder öppnades mina ögon gällande pedagogik, så valet att utbilda mig inom fältet kändes rätt. Men det som verkligen fick mig att ta steget och flytta till Uppsala var nog min familj, som alltid uppmuntrat mig, samt de anställda och församlingsborna från församlingarna i Boden. Svenska kyrkan känns som mitt andra hem och jag drömmer om att kunna bjuda in andra att dela den gemenskap jag en gång själv blev inbjuden att vara en del av, säger Jan.

Jan har studerat till förskollärare i Uppsala, och läser nu vidare till församlingspedagog där. Utbildningen till förskollärare var 3,5 år. Sedan jobbade Jan ett och ett halvt år som heltidsanställd inom förskolan innan han nu började utbilda sig till församlingspedagog. Församlingspedagogutbildningen är på ett år. Främst läser man pedagogik men sammanlagt är det sju fokusområden som studenterna fördjupar sig i under årets gång: diakoni, gudstjänst, konst och musik, strategi och ledarskap, själavård, teologi och samhälle, samt församlingspedagogik.

Jag drömmer om att kunna bjuda in andra att dela den gemenskap jag en gång själv blev inbjuden att vara en del av.

Jan har genomfört två praktikperioder, som var en månad lång vardera.
- Tanken var att jag skulle göra dessa någonstans inom Luleå stift, men på grund av coronaviruset och reserekommendationerna som medföljde, så gjorde jag båda praktikerna här i Uppsala. I församlingen som jag nu bor i, Helga Trefaldighets församling, berättar Jan.

Som församlingspedagog är man inte knuten till ett stift som präster och diakoner. Men Jan läser för Luleå stift, och har en påtaglig hemlängtan och säger att han har planer på att flytta tillbaka till stiftet igen.

Det är en exklusiv utbildning Jan går.
- Vi som läser på heltid till församlingspedagog är inte många, sammanlagt är vi fyra stycken i Uppsala och tre stycken i Lund. Jag är den enda killen, och när det gäller ålder är några mellan ca 27–30 år och några mellan 30–40, berättar Jan.
- De som läser i Lund är alla från Lunds stift, om jag förstått det rätt, men i Uppsala är vi lite mer spridda. Jag läser för Luleå stift, sedan har vi en som läser för Uppsala stift, en som läser för Linköpings stift och en för Västerås stift, fortsätter Jan.

Det finns även några som läser på distans men dessa har han inte träffat. Just nu är de ungefär 20 stycken som läser i Uppsala på distans och halvfart under två år.

Jan Ziewersson i Kyrkfönstret Jul 2020.
Jan Ziewersson i Kyrkfönstret Jul 2020. Foto: Privat

Frågan om vad som är bäst med utbildningen får Jan att tänka till rejält.
- Oj. Det var ingen lätt fråga. Något vi jobbar väldigt mycket med är att det inte handlar om att mata in fakta eller klara av en tenta. Vi reflekterar istället kring olika saker: ”vad tänker jag om detta” eller ”hur ställer jag mig till det här”. Alltså, vi läser inte bara saker för att nå ett mål eller så, utan vi lär oss saker för att vi faktiskt ska ha verklig nytta av det och ta till oss det, reflektera kring det, och utveckla oss själva som pedagoger i en kristen gemenskap.

Jan skulle rekommendera utbildningen till andra. Om någon tycker det är spännande med pedagogik, och kristen tro, så är detta en makalöst rolig och givande utbildning att gå.

Hur avslutas utbildningen?
- Under året skriver vi ett personligt församlingspedagogiskt program. Detta är något vi jobbar med under hela utbildningen. I den reflekterar vi, och tar ställning till vad vi tänker och tycker om de olika delar som bildar vår pedagogiska och teologiska grundsyn. Denna redovisas i slutet på utbildningen och omfattar 25–30 sidor text, berättar Jan.

Och sedan då? Vad är dina framtidsplaner?
- Jag tänker mig nog att jag ska flytta hemåt, norrut. Och jag hoppas verkligen att jag ska få möjlighet att jobba som församlingspedagog i någon församling uppåt norr.

Vill du komma hem och jobba i Boden?
- Jag hade absolut inte haft något emot att få jobba med många av de fantastiska personerna som har varit förebilder för mig när jag vuxit upp. Stan, och församlingsborna som tillhör Svenska kyrkan Boden ligger mig varmt om hjärtat, så om jag hade fått möjlighet att jobba och verka i Boden, ja, då hade jag varit mycket glad och tacksam.

Text: Johan E. Skoglund

Artikeln är hämtad ur Svenska kyrkan Bodens tidning Kyrkfönstrets julnummer. Utgivning 11 december 2020.