Jacka med texten Tillsammans för ett bättre Boden.

Fredligt motstånd med alla människors lika värde i fokus

Den 1 maj stod människorna i Boden enade i sitt motstånd mot Nordiska motståndsrörelsens demonstration i Boden. -Tillsammans stod vi upp för medmänsklighet, säger Svenska kyrkan i Bodens kyrkoherde Hans Johansson.

Under förra veckan uppmanade kyrkoherde Hans Johansson anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare inom Svenska kyrkan i Boden att sluta upp i Bodens centrum under 1 maj för att visa kyrkans ställningstagande för mångfald och alla människors lika värde som en reaktion på att NMR, Nordiska motståndsrörelsen, skulle demonstrera i staden.

- Svenska kyrkan i Bodens engagemang och deltagande i de olika manifestationerna i Boden har pågått under hela dagen, från samlingarna inför demonstrationen till dess att den avslutades. Med vår kaffekärra har vi deltagit i minglet på de olika platser där invånarna hade samlats för att försvara sin stad och sina gator, sa en nöjd Hans Johansson när dagen led mot sitt slut.

Anställda förtroendevalda och ideella deltog, liksom Luleå stifts nyvalda biskop Åsa Nyström.
- Det mest hoppfulla intrycket var dels den stora fredliga uppslutningen och att kyrkan fanns med i olika forum på så många platser, och dels att gatorna var fyllda av alla som vill stå upp för medmänsklighet och kampen mot det onda. Men den negativa upplevelsen var de förbimarscherande NMR som förde tankarna till 1930-talets bilder av nazismens framväxt i Tyskland. Måtte vi slippa uppleva detta igen på våra gator och torg, säger Hans Johansson.

- Som kyrkoherde vill jag rikta ett stort tack till alla, både från Svenska kyrkan i Boden men också från Luleå stift i övrigt, som antingen deltog på plats i Boden eller bistod oss i böner från andra platser i landet. Speciellt tack till vår nyvalda biskop Åsa Nyström som personligen stöttade de anställdas arbetet kring kyrkans kaffevagn denna dag.