En präst talar till sin församling.
Foto: Johannes Frandsen

Du jobbar bara på söndagar, va?

Det är en fråga som jag har fått gång efter annan, och jag tror det är fler präster än jag som också fått den. Inte så konstigt kanske. Och ganska fint. Tänk att få vara förknippad med gudstjänst så till den grad att det är det första någon tänker på när hen hör att jag är präst!

Jag blir glad över att ord som gudstjänst, kyrkklockor och kyrkor ännu är så viktiga att jag som präst associeras med dem. För visst får jag fira gudstjänst på söndagar! Visst får jag tillsammans med församlingen be, sjunga, ta emot nattvarden, och som präst ansvara för att leda gudstjänsten.

Men vad gör då prällen när det inte är söndag? Till att börja med firas det gudstjänst även på veckans andra dagar, både i kyrkorna såväl som på andra platser. Vi ansvarar också för dop, vigslar och begravningsgudstjänster. Och allt ovanstående innebär mycket förberedelser.
Jag träffar dopfamiljerna och pratar om dopet och planerar dopgudstjänsten. Vi möts antingen hemma eller på en annan plats som passar dopfamiljen. Jag är flexibel.
Jag träffar även vigselparen och det gör jag i kyrkan. Vi pratar om deras relation, planerar för vigselgudstjänsten och övar hur de vill gå och stå i kyrkan.
Inför en begravningsgudstjänst träffar jag de anhöriga där det passar dem bäst. Jag får lyssna till den avlidnes livsberättelse och vi planerar begravningsgudstjänsten tillsammans. Alltid när det gäller dop, vigsel- och begravningsgudstjänster vill jag höra mig för om det finns särskilda önskemål så att jag får göra det så fint jag bara kan. Det är viktigt.

En präst skriver också mycket. Vi skriver predikningar, andakter, texter som denna till våra mediekanaler, som hemsidan, Facebook eller församlingstidningen. Och så skriver vi doptal till dopgudstjänsterna, vigseltal till vigselgudstjänsterna och griftetal till begravningsgudstjänsterna. Det är väldigt meningsfullt att i ord försöka förmedla evangeliet, och det tar sin tid.

I kyrkorna firas gudstjänst på veckans alla dagar, inte bara på söndagar, och det innebär mycket förberedelser för Svenska kyrkan Bodens sju präster.

En präst har också samtal av olika slag. En del samtal är själavårdssamtal då den absoluta tystnadsplikten råder. Likaså får en präst ibland ta emot bikt och även då råder det absolut tystnadsplikt. Den som inte ens en domstol kan häva. Jag gör också hembesök hos den som önskar. Då och då önskar även någon som är sjuk att jag ska komma hem och fira nattvard med dem. Det heter sjukkommunion och är till för att den som inte kan ta sig till kyrkan för att ta emot nattvarden ska ha möjlighet att ta den i sitt hem.

Vardagarna fylls även av olika arbetsplatsmöten, då vi tillsammans i våra arbetslag planerar och förbereder verksamheter och gudstjänster. Se där! Jag slutar där jag började; i gudstjänsten.

Hoppas att vi ses i gudstjänst. Du är välkommen precis som du är!

/Anna Grenholm, biträdande kyrkoherde i Boden

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.

En liten flicka tar emot nattvarden.

Gudstjänst

Gudstjänsten är en plats där vi får möta Gud och varandra, och i Svenska kyrkan Bodens kyrkor firas gudstjänster av olika slag, för olika åldrar på olika dagar och tider. Här finns utrymme för livet som helhet och allt som definierar oss som människor.

Två flickor och en präst står framme vid nattvardsbordet.

Veckans gudstjänster och aktiviteter

Information om kommande veckas verksamhet i Svenska kyrkan i Boden.

Någon håller upp ett litet träkors.

Medlemskap i Svenska kyrkan

Som medlem är du med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet. Du bidrar också till att vi kan stödja människor i Sverige och ute i världen.