Ungdomar som spelar kortspel.
Foto: Johannes Frandsen

"Det kändes som ett svek mot ungdomarna"

Knappt en vecka efter beslutet att ställa in ungdomsverksamheten har Svenska kyrkan i Boden tänkt om. "Vi har förändrat verksamheten för att minska smittspridning och känner oss därmed trygga med att låta ungdomarna träffas igen", säger Bodens kyrkoherde Hans Johansson.

Som en följd av Folkhälsomyndighetens rekommendation om att stänga landets gymnasieskolor bestämde ledningen i Svenska kyrkan Boden att man skulle ställa in den kyrkliga ungdomsverksamheten. Ett beslut som bara ett par dagar senare kändes förhastat och omotiverat.

- De flesta av ungdomarna tillhör ju inte själva någon riskgrupp, säger kyrkoherde Hans Johansson. I och med att gymnasieskolorna har lagt om till distansundervisning så är också alla våra ungdomar, som i vanliga fall studerar på annan ort, tillbaka på hemmaplan, vilket även det bidrar till att minska en eventuell smittspridning.

För Svenska kyrkan är det viktigt att anpassa sin verksamhet utifrån myndigheternas rekommendationer kring coronaviruset. Efter samtal bland personalen om att förändra verksamheten för att motverka smittspridning öppnar man träffarna för ungdomarna igen. Närmast blir det bibelstudium "Bibel och HBTQ" tillsammans med prästerna Victoria Svärd Wärme och Anna Grenholm på fredagkväll.

- Det kändes som att vi svek våra ungdomar mitt i denna oroliga tid. Nu mer än någonsin behöver de mötesplatser där de kan lyfta sina frågor och funderingar, avslutar kyrkoherde Hans Johansson.

Ungdomarnas glädje när de nåddes av nyheten att kyrkan har anpassat verksamheten och öppnat upp den igen gick inte att ta miste på. Det följdes av många glada emojis i sociala medier.

Avsikten är att köra på med ungdomgruppen, så länge Folkhälsomyndigheten inte kommer med nya direktiv för möten mellan människor som inte tillhör en riskgrupp.