Luleå stifts biskop Åsa Nyström.
Foto: Emma Berkman

"Befriande att slippa hejda den nionde personen"

Den 1 juni anpassas restriktionerna för att bli mer träffsäkra. Bland annat kan 50 sittande personer samlas till gudstjänst inomhus. Med anledning av detta skriver biskop Åsa Nyström till kyrkoherdarna i Luleå stift.

Den 1 juni är det åter möjligt för upp till 50 personer att fira gudstjänst tillsammans, sittandes inomhus. Anpassningen av gällande restriktioner gläder biskop Åsa Nyström, även om läget fortfarande är bekymmersamt i Norrbotten.
   – Luleå stift är stort, det är stor skillnad mellan till exempel Sorsele och Dorotea där inga smittade registrerades förra veckan och Kiruna där smittläget är värre än tidigare.

UPPMUNTRAr ATT FORTSÄTTA med SÄNDNINGAR

I ett brev till kyrkoherdarna i Luleå stift uppmuntrar Åsa Nyström kyrkoherdarna att fortsätta med digitala sändningar av gudstjänster, vilka spelar stor roll i människors liv.
   – Jag tror inte att det kommer stora folkskaror till att börja med, men det är befriande att slippa hejda den nionde personen. Nu kan vi välkomna, nu får vi tillsammans lyssna till Bibelns texter och be, säger Åsa Nyström.

ÄNDRINGAR FRÅN OCH MED 1 JUNI

Från och med 1 juni gäller nya förutsättningar för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, till exempel dop, vigsel och begravningar. Grundregeln är fortfarande 8 deltagare, men under vissa förutsättningar kan man nu få vara fler:

• 50 deltagare vid tillställningar inomhus med anvisad sittplats och när lokalen tillåter det.
  • 100 deltagare vid tillställningar utomhus.
  • 500 deltagare vid tillställningar utomhus med anvisad sittplats.
Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.