Appen Kyrkan i en iPad.

Välkommen till Kyrkan!

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den kan barnen besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också tre korta filmer.

Genom interaktiva lek- och spelmoment får barn i förskoleåldern möjlighet att upptäcka kyrkorummet och lära sig mer om Svenska kyrkans tro och traditioner.

När barnen öppnar appen Kyrkan kommer de till en kyrka, där de kan ringa i klockorna och hälsa på kyrktuppen. Genom ett klick kommer de in i kyrkan och kan se på film, tända ljus eller möblera om i scenen för Jesu födelse på altartavlan.

– Det är många barn som är medlemmar i Svenska kyrkan. De har samma rättigheter som vuxna medlemmar att kunna ta del av kyrkans budskap och gemenskap. Med appen vill vi hälsa barnen extra välkomna till kyrkan, och hoppas att den digitala kyrkan ska göra att de känner sig hemma även när de besöker den fysiska kyrkobyggnaden, säger Liselotte Rogberg, ansvarig för digital utveckling, på kyrkokansliets kommunikationsavdelning.

Appen Kyrkan är gratis, erbjuder inga köp inuti appen, och är helt fri från reklam. Du laddar ned appen där du hittar andra appar till din telefon eller surfplatta, sök på ”Kyrkan” eller ”Svenska kyrkan”.

DET HÄR KAN DU GÖRA I APPEN KYRKAn

• Tända ljus i en ljusbärare
  • Fylla en dopfunt med vatten
  • Spela memory med djuren i Noas ark
  • Måla ett kyrkfönster
  • Möblera om altartavlan
  • Pussla ihop en oblat
  • Spela på orgeln
  • Titta på film

DE TRE FILMERNA

I appen finns tre korta filmer om begravning, dop och vigsel. Filmerna heter Farmors begravning i kyrkan, Lillebrors dop i kyrkan och Vigsel i kyrkan. I appens inställningar kan du välja vilken eller vilka av filmerna som ska visas i appen. Du kan också välja att stänga av ljudet.

Du behöver inte någon internetuppkoppling för att titta på filmerna i appen.