De inskrivna på BIS delade ut presenter till personalen.

1-års kalas på BIS

Ett år av samverkan och integration firades under onsdagen med stort kalas och öppet hus i BIS lokaler på Sveafältet i Boden.

Under 1-års kalaset berättade representanter från de olika samverkansaktörerna om bakgrunden till BIS, vad verksamheten består av idag och vad den kan komma att betyda i framtiden.

Det kom även gratulationer från mer långväga gäster som exempelvis Portalen, ett socialt bostadsprojekt i Norrköping som fått ligga till inspireratin för BIS, samt Svenska Allmännyttan, som ligger bakom det innovationslabb som bedrivs inom projektet.

När personalen som dagligen arbetar på BIS hade presenterat sig utbröt ett kärleksfullt kaos då de inskrivna deltagarna i BIS verksamhet ville dela ut presenter, och fotografera de människor som har kommit att betyda så mycket för deras integration här i Boden och Sverige.

Som avslutning bjöds alla besökare på tårta och bubbel, och människor minglade runt för att titta på fotoutställningen ”Nysvenska förebilder” som dagen till ära presenterades i den stora samlingslokalen på BIS.

Vad är Boden Integration och Samverkan?

BIS är en satsning som syftar till att få ut fler människor i egen försörjning och riktar sig till både asylsökande och andra, nya eller gamla medborgare i Boden. Verksamheten bedrivs i gamla ICA Kanonens lokaler på Sveafältet.

Projektets värdegrund bygger på alla människors lika värde, och man jobbar utifrån ett möjlighetsperspektiv med att ta tillvara på varje människas unika egenskaper, kompetenser och förmågor.

Målet är att skapa en fungerande kedja från utanförskap till innanförskap för såväl asylsökande som nya och gamla medborgare genom att skapa bättre förutsättningar för samverkan och integration i Boden.

Samverkanspartner i projektet är Bodenbo, Svenska kyrkan, Studieförbundet Vuxenskolan och Bodens kommun.

Besök Bodenbos webbplats för mer information om BIS-projektet.