Fingrar som krokar i varandra.
Foto: Snapwire /Pexels

Drop in-vigsel

Den planerade drop in-vigseln i Överluleå kyrka är tyvärr inställd. Vi letar efter nya datum att kunna erbjuda detta. Du kan som vanligt boka in ditt bröllop på svenskakyrkan.se/boden/bröllop.

Du vet det där som aldrig blir av, som ni pratat om så många gånger men inte fått till? Som kan göras på tusen olika sätt med hur många gäster som helst? Vi vet hur svårt det kan vara och därför vill vi göra det extra enkelt att fokusera på det som är viktigast. Er livslånga kärlek.

Få saker är så stora som när två människor väljer att dela livet tillsammans. Och det är precis det vigselgudstjänsten handlar om – att bekräfta kärleken till varandra. Men idag hamnar fokus ibland på andra saker.

Vilken färg på servetterna man ska ha. Var man ska dra gränsen på gästlistan. Om det är ok att ta ut en kuvertavgift. Vi säger inte att det är fel. Vi tror bara inte att det passar alla människor och att en del ställningstaganden kring arrangemanget kan bli ett hinder för att komma till skott.

Drop in-vigsel 2019
Drop in-vigsel 2019 Foto: Camilla Arvidsson

Därför vänder vi oss till er som av olika anledningar inte fått till det. Som uppskattar enkelheten och som inte vill ha 100 frågor att ta ställning till. Vi står för präst, musiker, lokal för vigsel och bröllopsvittnen. Vi har till och med gjort ett urval av psalmer och sånger.

Det enda ni behöver göra är att ansöka om hindersprövning via skatteverket.se i god tid och ta med er det giltiga intyget samt giltiga id-handlingar till kyrkan.

För att gifta sig enligt Svenska kyrkans ordning behöver minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan.

Drop in-vigsel i Överluleå kyrka

INSTÄLLD

Frågor och svar

Här har vi samlat några vanliga frågor kring drop in-vigsel:

Får vem som helst gifta sig?

ALLA är välkomna under förutsättning att ni tar med er ett giltigt intyg om hindersprövningen från Skatteverket i Sverige samt giltiga id-handlingar.

Hur ansöker vi om hindersprövning och hur lång tid tar det?

Det är Skatteverket som hanterar hindersprövning. Antingen kan ni gå in på Skatteverkets hemsida där all information (och blanketten) ni behöver finns. Eller så kan ni besöka ett av Skatteverkets kontor och skriv under blanketten direkt. Handläggningstiderna kan variera så ansök så snart som möjligt!

Måste vi ha bröllopskläder?

Nej, ni får ha precis vilka kläder ni vill. Det viktigaste är att ni känner er bekväma i ert val. Det är er dag!

Måste vi ha bukett?

Många väljer att ha det men det är absolut inget måste. Känn in vad som känns bäst för er.

Foto: Magnus Aronson

Vad händer när vi kommer till drop in-vigseln?

Innan ni går upp till kyrkan gör ni ett besök på Församlingsgården, där ni lämnar hindersprövningen och får er vigselblankett. Sedan håller prästen ett kort vigselsamtal med er. Ni får veta hur allt går till och ni får välja några saker som kan göras olika, bland annat musiken. Ni kan välja ingångsmusik, två psalmer, en solosång och utgångsmusik utifrån alternativen som finns. Vill ni inte välja har vi tagit fram ett grundförslag. Vigseln sker när vigselsamtalet är klart och kyrkan inte är upptagen av en annan vigsel.

Obs: Om det är många som kommer samtidigt och det blir "köbildning" kommer ni att få veta vilken tid som blir er tur. Om ni exempelvis kommer kl 12.30 och det är många före kanske ni får en tid ett par timmar senare och kan då göra annat under tiden (om ni inte vill vänta i kyrkan).

Får vi ta med oss gäster?

Ja, det får ni gärna.

Kan vi förboka en plats?

Nej. Och det är ju halva poängen med drop in. Bara kom!

Får vi välja präst?

Nej, för att den här dagen ska fungera rent praktiskt är det de präster som är i tjänst som gäller.

Vilken musik kan vi välja?

Vi har begränsat valet av musik. Det ni kan välja är ingångsmusik, två psalmer, en solosång och utgångsmusik i ett begränsat urval.

Får vi ha med en egen solist?

Nej, tyvärr inte. För att den här dagen ska fungera rent praktiskt är det våra solister som gäller. Vi kan lugna er med att de är fantastiskt duktiga!

Får vi ha med någon som fotograferar i kyrkan?

Ja, självklart får ni ha med någon som fotograferar er vigsel om ni vill det. Ni får gärna dela bilder i sociala medier med #dropinvigsel. På plats finns även vår kommunikatör som kan fotografera er vigsel åt er om ni vill.

Kan vi ha en privat sammankomst i kyrkan efteråt?

Nej, det finns inte möjlighet att ha en egen privat sammankomst i kyrkan efteråt. Däremot är det fritt fram att ha det någon annanstans.

Nyhetsartiklar från premiären 2018.

Vid drop in-vigslarna 2018 vigdes tre par, och fram tills nu har 26 lyckliga par vigts under drop in. Är det er tur nästa gång?

2018 - tre par, 2019 - åtta par, 2020 - sju par, 2021 - tre par, och 2022 - fem par.

Vintervy av Överluleå kyrka.

Premiär för drop in-vigsel i Boden!

Lika stort men lite enklare! Drop in-vigsel har visat sig vara något många par gärna väljer i dag. Den 24 mars erbjuder Svenska kyrkan i Boden det för första gången i Överluleå kyrka.

Vigselringar

Boden erbjuder drop-in-vigslar

Du behöver inte längre åka till Las Vegas för ett spontant och oplanerat bröllop. Mellan klockan 12 och 18 den 24 mars kan du komma förbi Överluleå kyrka i Boden för en snabb drop-in-vigsel, komplett med musiker, bröllopsvittnen, smörgåsar, kaffe och alkoholfritt bubbel, skriver Norrländska Socialdemokraten.

Bröllopspar vid drop in-vigsel i Överluleå kyrka.

Lyckad premiär för drop in-vigsel i Överluleå kyrka

Tre lyckliga par passade på att gifta sig när Överluleå kyrka bjöd in till drop in-vigsel för första gången.