Everlövs nya kyrkogård - på andra sidan vägen.
Foto: Therése Martinsson

Kyrkogårdar och begravningsverksamhet

Information om våra kyrkogårdar, gravskick, vad begravningsavgiften går till och gravskötsel.

Begravningsverksamheten

Sedan Svenska kyrkan skildes från staten år 2000 fick kyrkan fortsatt förtroende att sköta begravningsverksamheten, utom i Stockholm och Tranås där kommunen sedan lång tid skött den. I samband med detta infördes begravningsavgiften, som alla skattebetalare i en kommun betalar. Denna avgift ska gå till begravningsverksamheten och kyrkogården i dess helhet. I begravningsverksamheten ingår inte den kyrkliga begravningen.

Enhetlig begravningsavgift infördes 1 januari 2016 och innebär att alla som är folkbokförda i Sverige (förutom de i Stockholm och Tranås) och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar samma procentsats av sin inkomst i begravningsavgift. Religionstillhörighet spelar ingen roll. Den enhetliga avgiften tas ut från år 2017 och syns på skattebeskedet 2018.

Kammarkollegiet har beslutat att avgiftssatsen för år 2024 blir 0,277 kr per intjänad hundralapp och den används bl a till det här:

• Vård- och underhållsplaner för kyrkogårdarna
  • Upplåta gravplatser samt gravsätta urnor och kistor
  • Miljöstationer och redskapsställ på kyrkogårdarna
  • Skötsel av gräsytor, klippning av häckar, krattning av gångar etc. på kyrkogårdarna
  • Bevarande av gravanordningar med kulturhistoriskt värde

Kostnader som begravningsavgiften täcker

Det här täcker begravningsavgiften för den som var folkbokförd i Sverige:

• gravplats i 25 år
  • gravsättning
  • transporter av den avlidna inom huvudmannens förvaltningsområde fram till gravsättningen, och i förekommande fall till krematorium och särskild gravplats
  • kremering
  • lokal för förvaring och visning av stoftet
  • tillgång till lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
  • skötsel och underhåll av allmänna begravningsplater.

Gravskick på våra kyrkogårdar

Nedan följer en beskrivning av vilka olika gravskick vi erbjuder. För detaljerad info, se respektive kyrkogård!

Askgravplats

Askgravplats är en gravplats för askor/urnor. På askgravplatsen är det möjligt för makar/partner/anhöriga att vila tillsammans. Den upplåts med begränsad gravrätt. Begränsningen består i gravanordningens utseende och beskaffenhet samt gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt.

Minneslund

Minneslund är ett gemensamt gravområde för nedgrävning eller utströende av askor. Anhöriga deltar inte i gravsättningen. Minneslunden ska inte förses med gravanordning. En minneslund har gemensam smyckningsplats.

Urn- och kistgravplats

En gravplats är ett bestämt område för en eller flera gravar. En gravplats är alltid inritad på gravkartan och upplåts vanligen med gravrätt.

Kistgravplats är en gravplats för en eller flera kistor. I en kistgravplats ryms vanligtvis också urnor eller askor.

Urngravplats är en gravplats avsedd för urnor.

(Ur: "Begrepp i begravningsverksamhet 2014" utgiven av medverkande från FSK, SKKF, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Stenindustriförbundet, SBF, Fonus och SLU Movium)

Viktiga begrepp inom begravningsverksamheten

Gravrätt

Gravrätt innebär rätten till en gravplats på en kyrkogård.

Gravrättsinnehavaren får bestämma om vem som ska gravsättas inom gravplatsen, utformningen av gravanordningen och gravplatsens utsmyckning. Innehavaren har ansvar för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick.

Från och med år 2000 är den kostnadsfria upplåtelsen 25 år.

I Blentarps församling har urn- och kistgravplatser 25 års gravrätt. Minneslund har ingen gravrätt.

Begränsad gravrätt

Begränsad gravrätt innebär en gravrätt med begränsningar över gravanordningens utseende och beskaffenhet samt gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt.

Vid upplåtelse av en begränsad gravrätt ska upplåtaren (dvs församlingen) ha ansvar för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick.

I Blentarps församling har askgravplatser begränsad gravrätt.

Begravning

Blentarps församling har upprättat en lokal begravningspastoral som ska vara till hjälp för dig som anhörig vid ett dödsfall.

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En kyrkogårdsarbetare sitter vid en grav och förbereder en urnsättning.

Begravningsverksamheten

Begravningsverksamhet kallas det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.

Välj grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Om en avliden person inte har lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga välja en bra lösning.

för dig som söker en avliden vän eller släktforskar

gravar.se

Landsarkivet i Lund

(Kyrkböcker för Blentarp, Everlöv och Sövde är leverade till Landsarkivet i Lund)

Begravningsombud Blentarps församling

• Peter Nilsson

Blentarps församling

Begravningsombud

Mer om Peter Nilsson

Begravningsombud granskar begravningsverksamheter och undersöker bland annat hur begravningar fungerar för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

Våra kyrkogårdar

Välkommen till våra kyrkogårdar!

Borgerlig begravning

När du saknar religionstillhörighet.

Redskapsställ på Blentarps kyrkogård

Gravskötsel

Det finns möjlighet att teckna grundskötsel- och blomstersmyckningsavtal.

Gravrättsinnehavare sökes

I Blentarps församlings gravregister saknas uppgifter om gravrättsinnehavare till följande gravar.

Aktuellt från våra kyrkogårdar

Här finns information om arbetet och förändringar på våra kyrkogårdar.