En liten vit plastduva med utsträckta vingar står på något slags cylinder.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Andakt

Pingst

Nu var det glada påskfirandet över och Omertiden hade tagit vid. De 49 dagarna i den judiska kalendern var ganska dystra; inga festligheter, t ex bröllop, inga Bar Mitzvah etc. Endast den 33:e dagen var annorlunda; då fick judiska småpojkarna för första gången klippa håret.

Nu nalkades den tredje vallfartsfesten då man firade den första skörden och alla begav sig till Jerusalem och templet för att tacka för denna. Den kallades Shavuot. Då steg man upp i ottan innan solen gått upp och tände eld i de stora eldgroparna och stekte de lamm som slaktats för ändamålet. När solen gått upp delade man måltiden mellan sig.

Längre fram i historien blev dagen en tacksägelsedag för att israeliterna fått ta emot Lages tavlor vid Sinai och man dansade och sjöng med de stora skriftrullarna i famnen. Jesu lärjungar följde sedan och drog till Jerusalem där de höll ihop under ständig bön. De utsåg också en ersättare för Judas. Men var Jesus? Han hade ju lovat komma tillbaka och befria dem och upprätta Guds rike. Hur kunde han svika dem? Oron och besvikelsen spred sig och många lämnade den församling som bildats.

Men undret skedde! Ett väldigt dån hördes och förvirringen och oron blev stor. Många av dem som kommit dit, många av dem fjärran ifrån, från alla delar av den då kända världen, hörde och såg detta.Alla hörde sitt eget modersmål talas och såg eldslågor som satte sig på deras axlar. De trodde att de var berusade. Då tog Petrus till orda och påminde dem om vad profeterna hade sagt: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn … då får ni den Helige Anden som gåva.”

Många under och tecken skedde och församlingen växte för varje dag. Så var Treenigheten fullbordad. Vi kan se och uppleva att Anden lämnar osynliga tecken i våra liv och i världen. Anden är den ”Hjälpare”, den Tröstare och livgivare som Gud lovade oss. Som Johannes sagt: ”Åt alla som tog emot honom gav han makten att bli Guds barn”. Anden finns alltid vid vår sida, men vi kan inte förstå eller kontrollera den. Anden går med oss, nödvändig för en kristen som syret i luften vi andas. Osynlig men livsnödvändig.

Må Guds gode Ande andas genom dig liv och ljus.

Må du andas frid, må du andas glädje,

Må du andas vishet, må du andas kärlek.

En  välsignad Pingst tillönskas er alla.

Birgitta Knutsson, Bjärred