En flaggstång med Svenska kyrkans flagga. Gröna lövkronor och ett kyrktorn i bakgrunden.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Enkätsvaren "Vad längtar du efter?"

Så här svarade ni på frågorna om Victoriaförsamlingen

Förra året samlade vi in enkätsvar på en undersökning med temat "Vad längtar du efter?". Vi fick in sammanlagt 25 svar. Frågorna berörde bl.a. vad man tyckte om gudstjänsterna, församlingslivet, caféet, barnverksamheten och vad man längtade efter från församlingen.

Både kyrkorådet och personalen har jobbat mycket med enkätsvaren under hösten och vintern. Svaren har sammanställts och diskuterats under flera tillfällen. Det har resulterat i att vi förtydligat eller ändrat utbudet av olika grupper, förtydligat kommunikationen, och det har även inspirerat till planeringen av framtida grupper/verksamhet.

De viktiga åsikter och funderingar som vi fått in genom denna enkät gör att vi vill fortsätta att bygga en kultur där vi som församling kan vara öppna och ärliga med varandra. Vi vill ha en ärlig kommunikation mellan förtroendevalda, frivilliga/ideella, personal, och församlingsmedlemmar. Vi kommer att bjuda in till församlingssöndagar under våren där vi bl.a. gemensamt samtalar om och diskuterar församlingsutveckling. Under vissa söndagar kommer det hållas föredrag. Välkommen söndagen den 13 februari då vi i anslutning till högmässan kl. 11 har vår församlingssöndag med samtal om församlingsutveckling. Mer information om detta kommer inom kort.

Här är delar av enkätsammanställningen:

Gudstjänster och Undervisning

• 96% hade deltagit i en digital eller "fysisk" gudstjänst i församlingen.
  • 11 av 25 svar använde orden "gemenskap", "samhörighet" och "att höra till" i sin beskrivning av det man uppskattade mest med gudstjänstlivet i Svenska kyrkan i Berlin.
  • 9 av 11 svarade att man längtar efter att lära sig mer om andlighet/Bibeln/kristen tro/meditation. Kommentar: Församlingen erbjuder vuxenkonfirmation för dig som vill fördjupa dina kunskaper om kristen tro - läs mer här! Vi hoppas kunna erbjuda kristen meditation och/eller Bibelstudium i framtiden också.

Café

• 81% var nöjda med caféets öppettider
  • 12 av 22 svarande skulle vara intresserade av att köpa och äta "dagens lunch" om den serverades i caféet. Kommentar: Detta är något vi tar med oss i framtiden när församlingens cafébolag grundats. Välkommen iallafall på tisdagar då vi serverar tisdagslunch.

Föräldrar och barn

• 9 svarande var barn eller bodde tillsammans med barn
  • 8 av 9 var intresserade av sommaraktiviteter för barn under sommarlovet. Kommentar: Öppna förskolan fortsätter med sina träffar en gång i veckan under sommaren. Sommaraktiviteter för andra barn i andra åldrar kan bli en möjlighet men är beroende av personal-/frivilligresurser.
  • 4 av 9 var intresserade av barnkör. Kommentar: Barnkören är igång för terminen igen!
  • 4 av 9 var intresserade av familjemässor. Kommentar: En gång per månad har vi mässa för stora och små som är extra inriktade på barn. Alla andra söndagsmässor har vi söndagsskola för alla barn under mässan.

"Jag längtar efter..."

Den avslutande frågan i enkäten var öppen och gav möjlighet att svara mer eller mindre utförligt. Man ombads fortsätta meningen "Jag längtar efter..."

• Tydligare kommunikation önskades gällande personalförändringar, kyrkorådets protokoll som f.n. kan läsas på expeditionen men inte på hemsidan, och utlandskyrkans och därmed också Victoriaförsamlingens framtid. Kommentar: 1) Vi försöker vara tydligare när någon större förändring sker i personalstyrkan framöver. Samtidigt värnar vi om arbetstagarnas lagstagda rätt att själva bestämma vilka delar av sitt privatliv som ska delas. Detta är en viktig balansgång. 2) Kyrkorådet får enligt rådande regler inte dela protokollen på hemsidan. Det undersöks om vi får skicka protokollen per mejl till den som önskar. Tills vidare finns de som tidigare att läsa på expeditionen. 3) Utlandskyrkans framtid kan man läsa om på hemsidan och så snart personalen nås av information gällande vilka förändringar som kan komma att ske i Berlin och Tyskland så kommer dessa naturligtvis delas med övriga församlingen i våra kanaler. För den som önskar få tätare uppdateringar så rekommenderas tidningen Kyrkans tidning som alltid finns att läsa i biblioteket och online. (Använd gärna sökfunktionen för att läsa artiklar om enbart exempelvis "utlandskyrkan.)
  • En jämlikare informationsdelning önskades, som är tillgänglig för alla (hemsida och nyhetsbrev) så att alla kan få ta del av den. Kommentar: Det är viktigt att alla i församlingen också känner en delaktighet i församlingen, och att viktig information inte bara delas med ett fåtal människor. Detta är något som vi fortsätter arbeta med.
  • Modernare skönlitterära böcker samt nyare barnböcker efterfrågas i församlingens bibliotek. Kommentar: Församlingens bibliotek är beroende av skänkta böcker som kommer i en stadig ström från svensktalande i Berlin. Vi tar extra tacksamt emot nyare titlar! Intäkterna från pockethyllan som står i caféet (2€ per bok) har hittills samlat in hela104€ under hösten. Detta kommer att investeras in nya barn- och ungdomsböcker.

Vi är tacksamma för de svar som kommit in och det är viktigt att veta vad församlingen tycker och tänker. Du kan alltid ställa frågor direkt till oss genom att kontakta berlin@svenskakyrkan.se(eller ring 030-86 49 590, lämna gärna ett meddelande på telefonsvararen om ingen svarar).
Vill du vara anonym när du ger feedback, ris eller ros, så kan du gärna använda den här sidan (se längre ner).

Om du vill dela med dig av dina tankar, ris eller ros till församlingen, och vill vara anonym, så är du välkommen att skriva av dig här. Ditt meddelande skickas då till församlingens expedition. Tänk på att du inte kan få svar om du inte angett dina kontaktuppgifter. Om du istället har en fråga eller önskar svar på ditt meddelande så kontakta oss direkt på berlin@svenskakyrkan.se Tack!