Kollekt-Insamling-Gåva

I Bälingebygdens församling samlar vi in pengar vid olika tillfällen. När vi firar gudstjänst tar vi upp kollekt och då finns det tre olika typer: riks-, stifts- eller församlingskollekt (kyrkorådet bestämmer ändamålet). Vi gör insamlingar t ex efter en konsert eller som frivillig avgift vid soppluncher och kyrkkaffen eller till olika kampanjer. Vi tar emot gåvor till olika ändamål t ex församlingens verksamhet eller olika fonder.

Tidigare var det enbart kontanter som vi hanterade men numera finns ju också möjligheten att använda Swish och andra digitala betalsätt. För att pengarna ska hamna rätt i vår hantering är det viktigt att inbetalaren anger om det är en kollekt, insamling eller gåva samt vid vilket tillfälle kollekten/insamlingen/gåvan gäller samt vilket datum det avser.

Kyrkorådet har beslutat att det är möjligt att sätta in kollekt efter avslutad gudstjänst perioden söndag – onsdag. Kollekt som sätts in efter det räknas som gåva men går ändå till samma kollektändamål om så anges på insättningen. För att säkerställa anonymiteten i givandet har församlingen en sidoordnad hantering av uppgifter kopplade till Swish.

Har du frågor på detta får du gärna kontakta kyrkoherde Fredrik Fagerberg eller kyrkorådets ordförande Ann-Cathrine Åkerfeldt.