Mats och Lena, församlingens nya medarbetare

Nyhet Publicerad

Skandinaviska kyrkan har fått två nya medarbetare, kyrkoherde Mats Svensson och diakoniassistent Lena Andersson. Mats är född och uppväxt i Malmö, Lena i Falkenberg. Dom bor numera ”under samma tak” i Karlshamn, Blekinge. För snart 16 år sen prästvigdes Mats i Lunds domkyrka. Han har efter detta arbetat i olika församlingar i Skåne och Blekinge. Sedan fyra år tillbaka är han kyrkoherde i Rödeby församling som ligger strax norr om Karlskrona. Mats är även bataljonspastor i hemvärnet. Det är 33 år sedan Lena blev klar med sin utbildning som församlingsassistent och 25 år sedan hon blev församlingspedagog. I drygt trettio år har hon varit anställd som stiftskonsulent på avdelningen för församlingsutveckling på Lunds stiftskansli. Här arbetar hon med att hjälpa stiftets församlingar att på olika sätt utveckla sitt församlingsliv. Särskild uppmärksamhet har hon ägnat åt barn- och ungdomsfrågor, frågor runt dopet och strukturarbete. Båda två är nu tjänstlediga från sina ordinarie tjänster för att arbeta här oss i Skandinaviska kyrkan under 11 månader, vilket innebär fram till den 31 juli 2021.

Mats Svensson och Lena Andersson