Foto: Magnus Aronson / IKON

Barn- & ungdomskörer

Avesta Grytnäs pastorat har en körtrappa som inrymmer barn i alla åldrar. Hos oss får de yngsta barnen börja från körsångens grundstenar medan de äldre sjunger allt från rock till pop, unisont och i stämmor.

Minikören (från 3 år)

Onsdagar: 15.30 - 16.00 i Avesta församlingsgård, Klockargården.
Körledare: Anna Risberg.

Kören för de yngsta barnen:

Med rytmikens byggstenar - gehör, rytm och rörelse - sjunger och leker vi till både kända och nya sånger.

Små framträdanden under trygga former:

Tre söndagar per termin, samt vid jul och lucia, medverkar kören i barn och familjegudstjänster.

Masungarna (6-10 år)

Onsdagar: 16.15-17.00 i Avesta församlingsgård, Klockargården
Körledare: Anna Risberg.

Här tränar vi enkel stämsång och breddar repertoaren. Vi sjunger allt ifrån ”vanlig sång” (det kan vara från schlagerfestival, visa) men provar även på klassisk & sakral sång så barnen för uppleva att rösten kan användas/låta på olika sätt i olika stilar. Vi dramatiserar även sånger och medverkar precis som Minikören i barn & familjegudstjänster 3 gånger per termin samt vid jul och lucia.

Boys Voice (killar från åk 1)

Tisdagar: 15.30-16.15 i Avesta församlingsgård, Klockargården
Körledare: Anna Risberg.

Celesta Young Voice (åk 4-6)

Tisdagar: 16.15 - 17.15 i Avesta församlingsgård, Klockargården.
Körledare: Anna Risberg.

Celesta kören (från åk 7)

Tisdagar: 17.40 - 19.00 i Avesta församlingsgård, Klockargården.
Körledare: Anna Risberg.

Celesta körerna är för barn och unga som har ett sångintresse och vill sjunga i stämmor.

Körerna arbetar med en blandad repertoar och framträder bland annat på temagudstjänster och ungdomsmässor. Då stämsång kräver mycket övning förutsätter kören hög närvaro.