Hitta lugnet med meditation

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen till meditation på måndagar varje vecka kl 17.30. From. 4 mars flyttar meditationen till Åtvids Gamla kyrka.

Meditation kan hjälpa oss att stanna upp och hämta andan, att vara närvarande i nuet och bättre kunna hantera den situation vi är i.

Har du inte mediterat tidigare, hör gärna av dig till Susanne, men du är även välkommen på en introduktion kl 17.00.

Måndagar varje vecka under våren 2024.
Från 4 mars i Åtvids Gamla kyrka.

Information:
Susanne Bramfalk, tel 0120-299 36 eller 0725129969 susanne.bramfalk@svenskakyrkan.se

Öppet bibelstudium

För att må bra behöver vi ha balans i livet mellan arbete, fritid och vila. Men i vår tid så har vi ofta för lite tid till återhämtning. Många av oss är så upptagna att vi försummar både våra egna och andras behov. Meditationen kan hjälpa oss att stanna upp och hämta andan, att vara närvarande i nuet och bättre kunna hantera den situation vi är i.

Meditationen påverkar kroppen och själen på ett mycket positivt sätt. Den sänker blodtrycket, ger avspänning i kroppen och minskar stressen. Den är en trygg och långsam metod som både tränar vår uthållighet och hjälper oss att fokusera på nuet. Den metod vi använder är inspirerad av den japanska ”za-zen” som betyder ”att sitta sig till stillhet”. Vi sitter på stol, pall eller kudde med en rak kroppshållning, vilket underlättar andningen och hjälper oss att finna stillheten, på ett vaket sätt. Vi börjar varje gång med en stunds avspänning och inre samling.

Kristen meditation bygger på övertygelsen att varje människa kan närma sig livets innersta. Den är en form av bön utan tankar och ord, men med en vilja till relation med Gud och en öppenhet för Guds kärlek. Varje meditationstillfälle inleds därför med ett citat, en bibelvers eller en strof ur en psalm.

Alla är välkomna med den inriktning man själv vill ge sin meditation, den tro man har eller om man ”bara” vill sitta sig till stillhet. Ha gärna lediga kläder och ett öppet sinne. Ingen kostnad.

Vi träffas i andaktsrummet i Åtvids församlingsgård,
på måndagar kl 17.30.

Har du inte mediterat tidigare är du välkommen på en introduktion kl 18.30

Information: Susanne Bramfalk 0120-299 69 eller 072-512 99 69 susanne.bramfalk@svenskakyrkan.se