>Ett par hörlurar ligger ovanpå ett uppslag av en skrift med ett citat:.
Foto: Magnus Aronson

Utbildningar och medlemsaktiviteter för förtroendevalda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder ett flertal utbildningar och medlemsaktiviteter särskilt anpassade för förtroendevalda

Medlemsaktiviteter för förtroendevalda

massor med frukter i olika färger och former, några av dem uppskurna.

ALLA-dagen

ALLA-dagen - för er arbetsgivarföreträdare som arbetar med frågor som rör arbetsrätt, lag, lön och arbetsmiljö: kyrkoherdar och andra chefer, övriga som arbetar med HR samt ordförande i kyrkoråd.

En kvinna och en man sitter framför sina datorer vid ett varsitt bord.

Arbetsgivarkonferenser

Vid arbetsgivarkonferenserna väljs ledamöter till Svenska kyrkans arbetsgivarorganisations fullmäktige som i sin tur väljer styrelsen. De hålls i varje stift året efter ett kyrkoval och utgör en demokratisk möjlighet att påverka Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Arbetsmiljökonferens 22-23 maj 2024

Tema: Arbetsmiljö i förändring! Årets evenemang för er som ansvarar för dagens och morgondagens arbetsmiljö inom Svenska kyrkan.

datorskärm emd texten Ordförandeforum i förgrunden. Två gröna växter i bakgrunden.

Ordförandeforum

Ett återkommande forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte där ni ordförande och vice ordförande har stor möjlighet att påverka innehållet. Temana bestäms utifrån såväl omvärldsbevakning som inkomna förslag. Det ska alltid vara värdefullt att delta.

foto på hus vid Sigtunastiftelsen, lägre pelargång till vänster, högre torn till höger.

Teologisk bildning för förtroendevalda i Svenska kyrkan

Har du som förtroendevald känt ett sug efter att fördjupa dig i teologins värld? Känner du tvekan på grund av att du tyckt att den teologiska ”kostymen” varit lite för ”trång” så att den riskerar att stänga dörrar som i en folkkyrka borde stå öppna mot livets rikedom? Då är detta något för dig!

Utbildningar för förtroendevalda

Gammal och ny lagbok samt kyrkoordningen i en trave.

Arbetsrätt i Svenska kyrkan, steg 1 (utbildning)

Vill du bli en ännu bättre arbetsgivare? När du vet mer om lagar och Svenska kyrkans kollektivavtal underlättar det arbetet på hemmaplan. Du undviker också att hamna i konfliktsituationer genom att du är säker på vad som gäller.

olika lagböcker i en hög, med diskrimineringslagen överst.

Arbetsrätt i Svenska kyrkan, steg 2 (utbildning)

Utbildningen Arbetsrätt i Svenska kyrkan – steg 2 utgör en fristående fortsättning på steg 1.

En broschyr ligger uppslagen med en penna i mitten. På höger sida finns rubriken "Genomförandet av sammanträdet". En grön och en röd postit-lapp markerar sidor i broschyren.

Formalia vid styrelsemöten (utbildning)

Kyrkorådet är styrelse i pastorat och församlingar som inte ingår i pastorat. Styrelsemötet är en viktig del i styrelsearbetet. Hur bör då ett styrelsemöte hållas för att vara effektivt och konstruktivt? Hur får man alla att komma till tals? Vilken formalia gäller egentligen inför, under och efter styrelsemötet?

En kvinna skriver på en bärbar dator. Bredvid datorn ligger ett äpple, vita hörlurar och två godispaket. Fotot är taget över kvinnans axel.

Introduktion till arbetsrätten i Svenska kyrkan (e-utbildning)

E-utbildningen ”Introduktion till arbetsrätten i Svenska kyrkan”. Nu uppdaterad med viktiga förändringar enligt nya reglerna i LAS!

ordförandeklubba vilar på kyrkoordningen och lagboken

Kyrkorådets arbetsgivaransvar (utbildning)

Vill du lära dig mer om arbetsgivaransvaret? Vilka regler som finns? Olika roller och dess innebörd? Och få möjlighet till erfarenhetsutbyte? Utbildningen  "Kyrkorådets arbetsgivaransvar" ger svar på frågorna och har omformats med nytt innehåll samt vänder sig nu till alla förtroendevalda ledamöter i kyrkoråd.

Ett bord med papper, en ordförandeklubba och en psalmbok.  Flera personers händer syns runt bordet.

Kyrkorådets arbetsmiljöansvar (utbildning)

Kyrkorådet har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Under utbildningen reder vi ut vad det innebär och identifierar de viktigaste frågorna för att säkerställa en bra arbetsmiljö. Vi går också igenom gränsdragningen mellan kyrkorådets och kyrkoherdens arbetsmiljöuppgifter

Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag (blandat lärande online)

Utbildningen Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag vänder sig till dig som är ordförande eller vice ordförande i ett kyrkoråd. Utbildningen är också öppen för dig som är kyrkoherde om din kyrkorådsordförande är anmäld.

illustration som visar olika grupper av personer som samarbetar, sittande runt bord eller gående.

Processtöd i styrelsearbete

Behöver ni som kyrkoråd utveckla och stärka ert styrelsearbete? Bli säkrare över gränsdragningen mellan styrning och ledning? Förtydliga ansvarsfördelningen mellan förtroendevalda och anställda?  Då kan processtöd i styrelsearbete vara något för er.

Anställningsavtal

Så här fyller du i anställningsavtalet (e-utbildning)

E-utbildningen ”Så här fyller du i anställningsavtalet” är ett stöd när du ska fylla i ett korrekt anställningsavtal enligt gällande lagkrav enligt LAS. De nya lagkraven gäller från och med 2022-10-01.

Teologisk bildning för förtroendevalda i Svenska kyrkan

tre personer står med ryggen til mot kameran. de sorterar mat. personen i mitten har en varselväst på sig.

Verksamhetsansvar och ideellt engagemang

Vad innebär ideellt engagemang i Svenska kyrkan? Vad är det för skillnad mellan anställdas arbete, förtroendevaldas uppdrag och ideellas engagemang och uppgifter? Hur ser gränsdragningen ut mellan dessa roller? Den här utbildningen reder ut begrepp och frågor som rör ideellt engagemang. Den förtydligar och exemplifierar de olika rollerna och fastställer gränsdragningen mellan dem.