En uppslagen skrift från Arbetsmiljöverket med markerad rubrik där det står Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Foto: Magnus Aronson

Systematiskt arbetsmiljöarbete

När du som arbetsgivare ska arbeta med arbetsmiljön behöver du göra detta systematiskt och planerat. Föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete består av ett antal aktiviteter samt förutsättningar för dessa aktiviteter.

Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att arbetsgivaren ska känna till hur arbetsförhållandena är för arbetstagarna. Därför ska arbetsgivare systematiskt

• planera
  • leda och
  • kontrollera

verksamheten på ett sådant sätt att kraven uppfylls enligt reglerna i Arbetsmiljölagen (AML) och i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Reglerna är till för att förebygga skador och ohälsa.

Läs mer om lagar, föreskrifter och andra regler inom arbetsmiljöområdet i webbhandboken Vera.

Kvalitetssäkra arbetsmiljöarbetet

Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett sätt att kvalitetssäkra arbetsmiljöarbetet. Det innebär att arbetsgivaren ska ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsförhållandena i verksamheten ska vara för att förebygga ohälsa och olycksfall. Det ska också finnas rutiner som beskriver hur arbetsmiljöarbetet ska gå till på arbetsplatsen. Undersökning, riskbedömning, åtgärder, uppföljning/kontroll

Arbetsgivaren ska undersöka arbetsförhållandena och bedöma om det finns risker i dem som kan leda till att medarbetarna blir skadade eller sjuka. Hittar man risker vid undersökningarna så ska man åtgärda dem. Om man inte kan åtgärda dem omedelbart så ska man skriva en handlingsplan där det framgår vad som ska genomföras, när och av vem. När åtgärden är genomförd ska den följas upp precis som i allt kvalitetsarbete. Om rutinerna för arbetsmiljöarbetet tidsmässigt hänger samman med budgetprocess och verksamhetsplanering underlättas processerna.

Fördelning av arbetsmiljöuppgifterna

Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete innebär också att man ska ha gjort en fördelning av arbetsmiljöuppgifterna. På en arbetsplats ska både chefen och medarbetarna känna till vem som är ansvarig för att exempelvis se till att skyddsronder genomförs eller har ansvar för att nya medarbetare har kunskaper om särskilda risker som kan finnas på arbetsplatsen. Den som har fått arbetsmiljöarbetsuppgifter tilldelat sig måste ha både rätt kunskaper och möjlighet att åtgärda riskerna.

Vid förändringar i verksamheten uppstår ofta nya risker. Därför är det viktigt att bedöma om förändringen kan innebära risker.

Som arbetstagare måste man följa de säkerhetsregler som finns och rapportera om man har upptäckt en risk. Detta gör arbetstagaren genom att rapportera tillbud och olyckor till arbetsgivaren.

Se filmen Riskbedömning vid förändring i verksamheten

På elva minuter går den igenom de olika stegen i riskbedömning när förändring i verksamheten ska genomföras och visar hur arbetsgivare kan arbetamed den mall som tagits fram.

Medlemsservice arbetsmiljö

Checklistor utlagda på ett bord.

Checklistor organisatorisk och social arbetsmiljö

Som ett komplement till AFS 2015:4 om organisatorisk och social arbetsmiljö finns ett partsgemensamt stödmaterial framtaget. Stödmaterialet är anpassat till Svenska kyrkans verksamhet.

illustration över en datorskärm med programmet IA trossamfund öppet.

IA Trossamfund

IA Trossamfund är ett gemensamt branschanpassat system för att rapportera avvikelser i arbetsmiljön.

detaljbild av pajdiagram från Alnas hemsida

Alna – ett stöd vid skadligt bruk (missbruk)

Medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tillgång till gratis rådgivning och stöd från Alna vid skadligt bruk, liksom till rabatter på utredning, behandling, utbildning med mera.

en rullstolsburen person sitter vid sin dator.

Rehabiliteringsstöd från AGS-KL

Som arbetsgivare kan du få ekonomisk ersättning med upp till hälften av kostnaden när någon anställd genomgår arbetslivsinriktad rehabilitering för psykiska eller fysiska besvär.

ett par glasögon ligger framför en datorskärm. Genom ena glaset kan man läsa ordet Akka.

Akka medarbetarundersökning

Akka är en webbaserad medarbetarundersökning med frågor om arbetsmiljö och arbetsklimat. Den erbjuds alla arbetsgivare inom Svenska kyrkan en gång per år.

Lär dig mer om arbetsmiljö!

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Fyra foton bildar collage. En präst bryter oblat, en person sitter vid skrivbord intill hörlurar, en person skriver på ett block, ett bord med ordförandeklubba.

Medlemsaktiviteter

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation arrangerar regelbundet olika typer av evenemang, på egen hand eller i samverkan med andra.

Arbetsmiljökonferens 22-23 maj 2024

Tema: Arbetsmiljö i förändring! Årets evenemang för er som ansvarar för dagens och morgondagens arbetsmiljö inom Svenska kyrkan.