Två par händer vid ett fikabord. Den ena skriver i en anteckningsbok.
Foto: Feelgood Digital utbildning

Ny e-utbildning om skadligt bruk på arbetsplatsen!

Är du chef, HR eller skyddsombud? Då har du möjlighet att gå en ny e-utbildning om grunderna i "Skadligt bruk på arbetsplatsen”, som berör hur alkohol och andra skadliga bruk påverkar arbetsmiljön och hur ska du som chef kan agera.

Vår samarbetspartner för denna utbildning är Alna, som är experter på skadligt bruk på arbetsplatsen. Utbildningen är främst anpassad för dator men kan också genomföras på mobil eller läsplatta, när du har tid.

Kursupplägg och innehåll
Utbildningen består av sju avsnitt och tar cirka 60-90 minuter att genomföra. Om du vill ta en paus, kan du enkelt återgå till där du slutade. Innehållet varierar mellan informativa texter, interaktiva övningar, flera case samt inspelade miniföreläsningar och frågefilmer. Utbildningen har även ett avslutande kunskapstest.

1. Inledning
Vad vet du om skadligt bruk? Var går egentligen gränserna? Vad har skadligt bruk med arbetslivet att göra?

2. Alkohol, läkemedel, spel, narkotika
Vi går översiktligt igenom de vanligaste typerna av skadligt bruk och hur de hanteras på arbetsplatsen.

3. En arbetsmiljöfråga
Hur påverkar alkohol och andra skadliga bruk arbetsmiljön? Vad innebär det att vara medberoende?

4. Varningssignaler
Vilka tecken kring skadligt bruk ska chefen vara uppmärksam på?

5. Förebyggande arbete
Arbetsplatsen är en viktig arena för preventivt arbete. Hur går det till? Vad är viktigt att tänka på?

6. Agera vid misstanke
Vid misstanke om att en medarbetare har en problematik kring skadligt bruk ska du som arbetsgivare agera. Hedvig Törneman svarar på
vanliga frågor från chefer och ger också goda råd på vägen.

7. Rehab kring skadligt bruk
Hur fungerar en rehabilitering? Vad händer vid återfall? Vi går igenom processen och rollerna samt hur det kan gå till.

Målgrupp

En utbildning för dig som chef, HR eller skyddsombud, när det kan vara svårt att veta hur man ska agera när det finns skadligt bruk på arbetsplatsen. Det kan till exempel handla om en medarbetare som har problem med alkohol, droger eller spelande.

Kursmål

Utbildning ger dig ökad förståelse för och grundläggande kunskaper om skadligt bruk, hur det påverkar arbetsmiljön, roller och ansvar samt hur en rehabiliteringsprocess kan se ut. Tanken är att deltagaren efter avslutad utbildning ska känna sig säkrare och tryggare i att hantera dessa frågor.

Pris, anmälan och kontakt

Pris: 1 000 kr exkl. moms. Tillgången till utbildningen gäller i 90 dagar.

Anmälan: Läs mer om utbildningen och anmäl dig här.

Kontaktuppgifter:

För frågor om utbildningens innehåll och upplägg, vänligen kontakta Anna von Malmborg, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, anna.vonmalmborg@skao.se

För praktiska frågor, vänligen kontakta utbildning@skao.se eller ring 08-737 70 00.​

Aktuella datum, mer information och anmälan hittar du i Kursportalen

Anmäl dig här

Annat som kan intressera!

Kvinna i mörk polo tittar in i kameran och ler.

Förebygga ohälsa - och möjliggöra återgång: Dubbelt ansvar för arbetsgivare

Riskbruk och skadligt bruk klassas som sjukdom, likt vilken sjukdom som helst Det förtydligar Sara Strandberg, arbetsmiljöexpert på Skao.

Man med kort skäggstubb tittar in i kameran från sidan.

Ta de tidiga signalerna på allvar!

Att veta säkert om en medarbetare har problem med alkohol, droger eller läkemedel kan vara svårt. Ofta syns de uppenbara tecknen när det redan gått för långt. – Det bästa är att agera redan när man upptäcker små förändringar i beteendet, säger Magnus Nyqvist, expert inom skadligt bruk på Alna, en del av Feelgood.

detaljbild av pajdiagram från Alnas hemsida

Alna – ett stöd vid skadligt bruk (missbruk)

Medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tillgång till gratis rådgivning och stöd från Alna vid skadligt bruk, liksom till rabatter på utredning, behandling, utbildning med mera.

Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Bok med titeln Arbetsrätt sticker fram under en  uppslagen avtalsbok. Ovanpå ligger en överstrykningspenna.

Utbildningar arbetsrätt

Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.